zaterdag 3 november 2012

Een origineel babyborrelkaartje

Begin dit jaar beviel een van mijn beste vriendinnen van een dochter. Aangezien een aanstaande mama aan heel veel tegelijk moet denken, wilde ik graag mijn steentje bijdragen. Daarom zorgde ik voor de babyborrelkaartjes. Uiteraard kun je die samen met je geboortekaartjes laten drukken, maar niets is leuker om iets zelf te maken. Ik geef je wel de raad: bezint eer je begint... Je spaart misschien wat centen uit, maar het neemt toch wel heel wat tijd in beslag. In dit geval vond ik dat helemaal niet erg :)

Ik ging op die manier te werk:
  1. Bestuderen van het geboortekaartje: kleur en vorm
  2. Besluit: werken met bloemen in de kleuren paars en groen (die waren ook op het kaartje te zien)
  3. Sjabloon van een bloem maken (ga op internet op zoek naar een passende bloem, print die, knip ze uit, plak ze op karton en knip opnieuw uit)
  4. Leg dit bloemensjabloon op gekleurd papier en teken het sjabloon over. Knip daarna de bloemen uit. Ik heb er zo'n 120-tal gedaan!
  5. Maak een sjabloon van een hartje van een bloem (hoef je het internet niet voor te gebruiken, gebruik een potje of een glaasje)
  6. Leg dit sjabloon op ander gekleurd papier, teken het bloemenhartsjabloon over en knip de hartjes uit.
  7. Neem perforators met letters (af en toe in de Aldi te verkrijgen voor een heel milde prijs) en begin aan het woordje babyborrel... en dat minstens 100 keer. Doe niet te veel letters in één keer want ze zijn nogal klein en bij de minste luchtverplaatsing zijn ze letterlijk gaan vliegen.
  8. Plak de letters met behulp van lijm en een tandenstoker op het hartje.
  9. Plak het hartje uiteindelijk op de bloem.

Voor de tekst:
Als je liever met gedrukte tekst werkt, dan moet je die eerst gaan printen. Dat heb ik ook gedaan. Daar komt wat meetwerk bij te pas. 
  1. Neem het kleur waaruit je bloemen zullen bestaan. 
  2. Print het tekstje af op dit papier (zo veel mogelijk op hetzelfde blad want we zijn spaarzaam)
  3. Leg dan je sjabloon van je bloem op de tekst en zorg ervoor dat alles bedekt is. Is dat niet zo dat moet je je tekst verkleinen of je bloem vergroten.
  4. Teken het sjabloon over rond de tekst.
  5. Knip de bloemen uit.


Het bloemensjabloon

Letter voor letter op het hartje kleven
Het eindresultaat (dat al een paar keer in de handtas had gezeten ...)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...