woensdag 12 december 2012

Breien... na 20 jaar!

Als kind heb ik heel veel plezante tijden meegemaakt bij mijn grootouders. Meme en pepe woonden schuin tegenover ons en wanneer mama en papa moesten werken of ze wilden nog eens een stapje in de wereld zetten, dan konden we daar altijd terecht. We kregen er niet alleen héél lekker eten, samen met mijn broer leerde ik er ook breien. Opzetten deed meme, de rest liet ze aan ons over. Wat ik die tijd dan eigenlijk heb gebreid, herinner ik me echter niet meer. Ik voel wel nog steeds die zweethanden van toen en ik zie de te strakke steken nog steeds voor me :).

Toen we ouder werden, vonden we dat handwerk heel wat minder cool en lieten we het breien al snel achterwege. Met het lezen van blogs en uiteraard ook met het oplopen van mijn leeftijd begon het stilaan weer te kriebelen. Naast de naailessen die ik volg, wilde ik dat breien ook graag opnieuw opstarten.

Daarom nam ik de breinaalden in de hand en installeerde ik me met wol en 'Breien voor dummies' in de zetel. Mijn eerste projectje voor deze week: LEREN OPZETTEN. Dit klinkt misschien belachelijk, maar dat leren wil ik echt wel grondig doen. Daarom begin ik echt wel met de basis van de basis :).

Voor degene die het ook willen proberen. Ik zet alles even op een rijtje. Er waren eigenlijk ook ondersteunende foto's, maar die vielen jammer genoeg wat tegen. Straks haal ik beter ook eens 'Fotografie voor dummies'.

Ik probeer hier alles in woorden te verduidelijken en verwijs je voor meer tips naar hier. Via dit filmpje krijg je een goed beeld van het opzetten van steken.
  1. Neem een bol wol en een breinaald. Je kiest hier best voor nummer 4 of 5. Dit zijn de meest gangbare breinaalden.
  2. Rol een 75 cm van je bol wol en maak dan op die plaats een lusje (we rekenen ongeveer 2,5 cm per steek).
  3. Steek een breinaald door het lusje.
  4. Neem het stuk wol dat nog vastzit aan de bol in je linkerhand, het loshangend draadje in de rechterhand.
  5. Houd het uiteinde van de wol over je linkerduim vast.
  6. Steek de breinaald in de lus (die je met je linkerduim gemaakt hebt).
  7. Haal de wol van de linkerhand over de naald heen.
  8. Haal de punt van de naald door de lus heen naar je toe.
  9. Herhaal dit tot je genoeg opgezette steken hebt.

Kies je voor een proeflapje? Neem er dan een stuk of 25.

3 opmerkingen:

  1. Oh, breien. Ik heb dat nog geleerd in de lagere school. Maar uiteraard nu helemaal afgeleerd. Ik zou echt niet weten hoe ik er aan moet beginnen. Ooit wil ik het terug opstarten, lijkt me echt leuk om zelf een sjaal ofzo te breien. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist ook helemaal niet meer hoe te beginnen. Misschien is nu het ideale moment om er terug aan te beginnen (samen met mij). 'k Ben van plan om eerst de basis wat te oefenen en dan gaan we voor die sjaal :). Sokken, truitjes en mutsen zijn het doel voor binnen een jaar of vijf ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volg mijn blog en dan lukt het je zeker ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...