zondag 16 december 2012

De betoverende wereld van Tobie Lolness

Niets zo leuk dan op zondag wat langer in bed blijven liggen. Slapen is nogal moeilijk met de klokken voor de hoogmis, maar lezen lukt nog net. Ja, onder de kerktoren wonen... het heeft ook zo zijn nadelen...

Een paar jaar geleden las ik al eens de twee boeken van Tobie Lolness. Ik vond ze toen echt heel erg goed, maar ik vroeg me af of ik er nu nog altijd hetzelfde over dacht. Daarom bracht ik een tijdje geleden de twee jeugdboeken van Timothée de Fombelle terug mee van de bieb. Het eerste boek heet 'Tobie Lolness - Op de vlucht', het tweede 'Tobie Lolness - De ogen van Elisha'.

De boeken handelen over een heel erg klein jongetje dat in een boom leeft. Ja, je leest het goed. Het gaat hier om pure, echte fantasie. Vroeger konden zo'n dingen mij niet bekoren, maar na het lezen van Harry Potter is er een nieuwe wereld voor mij opengegaan.

Gegevens

Titel: Tobie Lolness: Op de vlucht
Oorspronkelijke titel: Tobie Lolness, La vie suspendue
Auteur: Timothée de Fombelle
Illustrator: François Place
Uitgever: Querido
Uitgavejaar: 2007
Vertaald door: Eef Gratama
Aantal bladzijden: 347
Leeftijd: 11+
ISBN: 9789045105802


Flaptekst

Tobie is op de vlucht. Hij rent als een schicht over de takken. Hij verbergt zich in scheuren van de boomschors. Zijn voeten bloeden, hij is aan het eind van zijn krachten. Zijn eigen mensen zitten hem op de hielen. Ze willen hem hebben, dood of levend.
Tobie is niet groter dan anderhalve millimeter. Hij hoort tot het boomvolk dat al sinds het begin der tijden de reuzeneik bevolkt. Zijn vader heeft hoog in de boom een revolutionaire uitvinding gedaan.Maar omdat die uitvinding het voortbestaan van de boom in gevaar zou brengen, weigert hij hem af te geven. Sindsdien is zijn gezin eerst verbannen naar de donkere onderste takken, toen naar een strafkamp gestuurd, en ten slotte ter dood veroordeeld. Alleen Tobie is ontsnapt. Maar voor hoelang nog?


Mijn beoordeling (++)

Tobie Lolness kon mij een paar jaar geleden al heel erg bekoren en dat is nu nog steeds zo. Het leven van het jongetje is heel erg avontuurlijk en vriendschap en liefde staan in dit verhaal centraal. Tobie leeft in een boom waar de macht stilaan wordt overgenomen door de gevaarlijke Jo Mitch. De ouders van Tobie worden gevangen genomen en het is aan de puber om hen te bevrijden. Het loopt echter niet allemaal zoals gepland. Tobie leert ook de wereld rond de boom kennen en hij beseft dat hij niet iedereen zomaar kan vertrouwen.
Het boek brengt je in een verhaal waar je gedurende heel het boek blijft in vertoeven. Het spannende einde zorgt er voor dat je ook snel aan het tweede deel zult beginnen. Het verhaal over Tobie Lolness is niet alleen spannend, maar ook erg ontroerend.

Veel leesplezier!


Bron foto:
http://www.pluizuit.be/080120/Tobie%20Lolness.htm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...