maandag 21 januari 2013

Een origineel zelfportret

Ga je graag met kinderen aan de slag of ben je zelf verzot op schilderen? Dan is dit misschien een leuke opdracht. Ik maakte het vorig jaar met de kinderen van het vijfde leerjaar en dit was meteen ook ons 'Vaderdagcadeautje'. Het is niet makkelijk om altijd origineel uit de hoek te komen voor de papa's en daarom dacht ik aan een schilderwerkje. Eens geen rekje voor sleutels, sleutelhanger of fotokader.

Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat ik de mosterd bij de SUPERBLOG Tekenen en zo haalde, maar ik gaf er mijn eigen toets aan. Voor de leerkrachten onder ons die deze blog nog niet kennen... neem er snel een kijkje! Het kan een bron van inspiratie zijn.


Hoe ga je te werk?

1. Neem een foto van ieder kind. Probeer rekening te houden met de schouderlijn zodat er niet te veel extra informatie op de foto staat. We hebben eigenlijk enkel het hoofd nodig.

2. Ga naar http://www.dumpr.net/ en kies voor 'Photo to sketch'. Laad je foto's op en bewaar de bekomen tekeningen.

3. Print de tekeningen af en deel ze uit aan je leerlingen.

4. Laat de belangrijkste lijnen van de tekening overtrekken met zwarte stift. Het is hier niet de bedoeling dat je bijvoorbeeld alle haren overtrekt. Teken een lijn rond de omtrek van het haar. Vergeet zeker de lippen, neus en vorm van het hoofd niet. Dan bekom je een resultaat zoals je (deels) links op deze foto ziet.


5. Neem nu je overtrokken tekening, een tekenblad en een potlood en ga naar een raam. Leg het tekenblad over je tekening en maak nu een nieuwe tekening met potlood. Overtrek alle zwarte lijnen die je door het tekenblad ziet verschijnen. Deze (tweede) tekening zal de basis van je schilderij vormen.

6. Schilder je portret met waterverf. Laat de kinderen eventueel eerst wat testen op een kladblaadje. Waterverf loopt immers makkelijk uit en zo kun je latere frustraties misschien voorkomen.


7. Kies een contrasterende kleur voor de achtergrond en schilder die dan ook. Gebruik niet té veel water zodat je blad niet helemaal opkrult.





 
8. Geef je schilderij nog een persoonlijke toets door het van een kader te voorzien. Dit kan op heel wat verschillende manieren. Ik koos hier voor een karton dat in het zwart werd gekleurd en waar achteraf theelichtpotjes werden op gekleefd. Uiteraard zijn er hier tal van andere mogelijkheden.

                                            


2 opmerkingen:

  1. Leuk idee ! Ik ga het doen met een 6de leerjaar. Is het te doen op 2 lesuren? Misschien zonder kader dan...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou dan inderdaad zonder kader werken, of misschien gewoon o peen gekleurd A3-blad kleven... dat zou ook een mogelijkheid zijn. Veel plezier ermee!

      Verwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...