zaterdag 20 april 2013

Een Chinese roman deze keer

Welgeteld drie maanden heb ik het kunnen volhouden. Mijn boeken tijdig weer binnenbrengen in de bieb. Ik had dan ook heel goeie voornemens. Helaas ben ik er weer aan voor de moeite. Ik waagde me aan een Chinese roman van 400 bladzijden en het boek bleef maar in mijn nachtkastje slingeren. Tot ik er afgelopen week echt werk van maakte om het verhaal eindelijk uit te lezen. Het is namelijk zo tegen mijn principes om een boek dat niet helemaal werd uitgelezen terug te brengen. Soit, ik nam vandaag eindelijk nog eens wat tijd en ik spurtte net voor de middag nog naar de bieb. Ik vreesde al voor een belachelijk hoge boete, maar het lot was me vandaag heel even goed gezind. Het systeem lag plat zodat ik vandaag nog niet hoefde te betalen. Ik durfde er niet bij te vragen of mijn boete dan de komende dagen nog verder zou oplopen... Dat zien we dan wel weer... Vooral vanavond beginnen aan die andere boeken die nog op de kast liggen zodat dit de enige boete van 2013 wordt. Duimen maar :).

Het werd dit keer dus een Chinese roman van Ai Mi. Dit blijkt een pseudoniem te zijn voor een Chinese die nu samen met haar dochter in Amerika woont. Ze vertelt het liefdesverhaal van twee jongeren die voor elkaar gemaakt lijken te zijn. Het klassensysteem in het Oosten is echter zo ingewikkeld dat liefde soms ook heel erg gevaarlijk kan zijn. Jing Qui beseft dat ze niet zo maar gezien mag worden met Lao San. Ze besluiten dan ook wat geduld uit te oefenen. Eens Jing Qui vast benoemd is als leerkracht zal niets hen nog in de weg staan, daar is ze rotsvast van overtuigd.


Gegevens

ISBN: 9789022959916
Uitgever: Orlando
Publicatiedatum:01/10/2011
Oorspronkelijk in het Chinees
Vertaald door: Iege Vanwalle en Katrien Coupez
Pagina's: 416


Flaptekst

Jing Qui, een onschuldig schoolmeisje, wordt tijdens de Culturele Revolutie naar een afgelegen bergdorp gestuurd voor `heropvoeding’. Wanneer haar vader als kapitalist gevangen wordt gezet, weet Jing Qui dat haar toekomst - en die van haar familie - afhangt van hoe goed zij zich gedraagt in de ogen van de overheid. Een verkeerde beweging en hun levens kunnen voor altijd verpest zijn. Haar voorzichtige bestaan komt op zijn kop te staan als ze verliefd wordt op Lao San, de aantrekkelijke zoon van een hooggeplaatste militaire familie. Gezien het verschil in hun sociale afkomst is een verhouding tussen de twee uitgesloten. Maar hun wederzijdse aantrekkingskracht is echter sterk en niet te negeren. Wanneer Lao San plotseling verdwijnt, moet Jing Qui haar ideeën over liefde, eer en loyaliteit onder de loep nemen om te beslissen waar ze echt in gelooft.


Mijn beoordeling (+ / + +)

Dit boek heeft me zeker en vast kunnen boeien want het gaat dan ook over het allermooiste op deze wereld en dat is alomvattende en ondoorgrondelijke liefde. Twee mensen leren elkaar toevallig kennen en kunnen elkaar niet meer loslaten. Ondanks alle tegenkantingen en alle verwittigingen besluiten ze er samen voor te gaan tot het noodlot toeslaat. De roman leest heel erg vlot en neemt je mee in een waar liefdesverhaal. Toch miste ik iets om er een echte topper van te maken. Vrouwen die van romans houden - net als ik - zullen dit boek zeker kunnen smaken, maar ik denk niet dat dit een boek is dat je je leven lang zal onthouden. Daarvoor is het net iets te 'plat'. Als het over gevoelens opwekken gaat, heeft het me wel volledig in vervoering kunnen brengen. Maar ik ben dan ook een jonge meid die nog steeds in de ware liefde gelooft!

Bron foto: http://www.mijnleescadeau.nl/boeken/o/onder-de-meidoorn-ai-mi.php

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...