zondag 12 mei 2013

Fijne Moederdag!

Ik moet nog even wachten om mijn mama eens heel goed vast te pakken, maar ik ben er zeker van dat mijn leerlingen dat vanmorgen vroeg al hebben gedaan. Ze hadden dan ook heel erg had gewerkt aan hun cadeautje!

Ik begon een aantal weken terug aan een werkstukje dat ik zowaar onderschat had. Het oorspronkelijke plan was om een schaal te maken, maar ik zag al snel in dat dit met kindjes van 7-8 jaar wat moeilijk zou worden. Daarom schakelden we net op tijd over naar een theelichthoudertje.

Op Pinterest zag ik hier wat voor moois je met rolletjes van tijdschriften kan creĆ«ren. Daarom was ik ook van plan om zo'n kom/schaal te maken. Ik besefte echter al snel dat je daarvoor wel heel veel rolletjes nodig hebt, dus ik moest iets anders verzinnen.

Zo gingen we aan de slag:

1. Je scheurt kleurrijke blaadjes uit een tijdschrift en je legt de kleurrijkste kant onderaan. Je begint het blaadje te plooien. Er zijn tal van mogelijkheden. Werk heel erg smal, heel erg breed, plooi een half blad of een heel blad,... Zo bekom je grote, dikke, smalle,... rolletjes.


2. Rol de strook mooi op tot een rolletje.


3. Plak het uiteinde dicht met wat lijm.


4. Stop het rolletje tussen een wasspeld zodat het kan drogen. Anders schiet het rolletje binnen de kortste keren weer open. (Ik kreeg deze handige tip van een lieftallige collega ;) ).


5. Kies dan weer een ander kleur voor het volgende rolletje.


 6. Maak op die manier heel wat verschillende rolletjes. Experimenteer met kleur, grootte,...


7. Neem een glazen bokaal en plak al de rolletjes erop.





8. Plaats een theelichtje in de glazen bokaal.





Een heel mooi effect in het donker, maar dat was moeilijk op foto te krijgen! 

Fijne Moederdag!

3 opmerkingen:

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...