donderdag 23 mei 2013

Weetjes '13/14

Hier zijn er weer 10! Voor mijn tabblad 'Weetjes' heb ik nog geen tijd gevonden, maar ik las en bekeek weer het een en ander deze week. Allemaal onthouden is geen optie dus dan noteer ik die weetjes maar op mijn blog! Misschien win ik er ooit wel nog eens een quiz mee :)


1. Proximus betekent dichtst, naast in het Latijn.

2. Roberto Bellarosa was de Belgische inzending voor het Eurovisiesongfestival 2013. Hij zong het liedje 'Love Kills'.

3. Om de volgorde van de kleuren in de regenboog te onthouden, kun je 'ROGGBIV' als geheugensteuntje gebruiken (rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo, violet).

4. Tierra del Fuego is het Spaanse woord voor Vuurland. Dit is een archipel aan het zuidelijkste punt van Zuid-Amerika. Het is meteen ook de 23ste provincie van ArgentiniĆ«.


5. De vlag van de Sovjet-Unie was rood en er stonden drie symbolen op: een ster, een hamer en een sikkel.

6. Pissebedden werden vroeger gebruikt tegen bedplassen. Deze grijze, gepantserde diertjes werden gemalen en in het bed gestrooid. Men geloofde dat de kinderen op die manier zindelijk zouden worden.


7. Als je grijze verf wil bekomen, meng je het best de drie hoofdkleuren (geel, rood en blauw) met wit.

8. Het Duitse woord die Schwalbe betekent de zwaluw.

9. Brokeback Mountain is een film van de Taiwanese regisseur Ang Lee.

10. Emilie de Forest won voor Denemarken het Eurovisiesongfestival 2013 met het liedje 'Only Teardrops'.


Bronnen foto's:
http://vimeo.com/55709843
* http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van_de_Sovjet-Unie
http://nieuws.vtm.be/entertainment/47360-denemarken-wint-eurosong-belgie-12


2 opmerkingen:

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...