zondag 9 juni 2013

Tafels extra oefenen!

Als leerkracht ga ik al jaren op zoek naar de beste methodes om les te geven. Soms vind je die in de aangekochte handleidingen, maar die stellen me vaak teleur. Het is zo dat sommige onderdelen te weinig voorkomen waardoor een aantal leerlingen de leerstof niet goed kunnen automatiseren en verinnerlijken. Daarom las ik elke dag extra oefenmomenten in en dit voor tal van leerstofonderdelen. Omdat ik dit jaar al de hele tijd in het tweede leerjaar sta, gaat mijn aandacht vooral uit naar het instuderen van de maal- en deeltafels. In België worden die in het tweede leerjaar (7-8-jarigen) aangeleerd. Hou er rekening mee dat het belang van die tafels groter is dan je denkt. Het is de bedoeling dat de kinderen deze eigenlijk volledig uit het hoofd kennen zodat ze daar de volgende jaren rekenprofijt kunnen uit halen. In het derde leerjaar leren ze immers cijferen,...

Heb je de indruk dat de kinderen in de klas nog moeite hebben of lukt het je zoon of dochter nog niet zo goed? Geef hen dan zelf die extra oefenmomenten. Ik pleit hier helemaal niet voor een extra halfuur huiswerk want dat is zeker mijn bedoeling niet. Toch kan een vijftal minuutjes je kind al uit de problemen helpen. Ik heb namelijk al vaak gemerkt dat kinderen gefrustreerd raken als ze iets niet kunnen. Door vijf minuten extra te werken kan dit probleem meestal zo van de baan zijn.

Voor die extra momenten kun je beroep doen op de site Somprint. Voor de tafels kun je daar blaadjes gaan maken met maal- en/of deeltafels en je kunt ze ook apart gaan oefenen. Haal er de tafels uit die je kind of leerling nog niet zo goed beheerst en oefen die samen. Eigenlijk is een minuutje eigenlijk al voldoende. Laat ze een kolom maken in één minuut en je zult merken dat ze de tafel steeds sneller zullen kunnen.

Hou je niet zo van werkblaadjes? Dan is het ook mogelijk om een spelletje te spelen. Gebruik daarvoor de kaartjes die ik hier toonde en beschreef. Je kunt ze op twee manieren gebruiken. Ofwel gebruik je de oefeningen en de oplossingen apart in de vorm van een memory ofwel kleef je de oplossingen aan de achterkant van de maal- of deeltafel. Zo kan je kind alleen oefenen (met zelfcontrole) of kun je de kaartjes in het midden leggen en elk eentje laten oplossen. Is het juist, mag je het kaartje houden. Bij een fout antwoord moet je het kaartje aan de tegenstander geven.



Wens je deze kaartjes in een Word-document te ontvangen? Aarzel dan niet en klik snel op het volgende linkje.

3 opmerkingen:

  1. Hallo,

    Ik vind je blog werkelijk fantastisch! Ik geef nu les aan het 2e en 3e leerjaar, en gebruik er erg veel van! Waarvoor heel erg bedankt! Ik zou graag jouw tafelkaartjes gebruiken. Zou je me die willen mailen aub? sanne.wubben@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ging net beginnen aan deze te maken en vind ze nu op uw blog terug ... fantastisch !! Bedankt hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ging net beginnen aan deze te maken en vind ze nu op uw blog terug ... fantastisch !! Bedankt hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...