maandag 15 juli 2013

De jongen in de gestreepte pyjama

Aangezien ik de komende weken moet zien overeen te komen met mijn zetel, heb ik een hoop boeken klaargelegd. Elke zomer opnieuw ben ik van plan om boeken te verslinden, maar dat lukt me eigenlijk alleen maar op reis. Thuis is er altijd wel iets anders te doen. Omdat ik nu echter alleen maar aan rusten moet denken, hoop ik mijn lijstje 'wat ik nog wil lezen' wat te verkorten.

Ik begon met een dun jeugdboek, namelijk 'De jongen in de gestreepte pyjama'. Dit werk zag ik al op talloze blogs en in verscheidene kranten passeren. Het verhaal handelt over een jongen die moet verhuizen in het jaar 1943. Bruno woont in eerste instantie in Berlijn, maar zijn vader moet voor z'n werk bij een concentratiekamp gaan wonen. Bruno haat zijn nieuwe thuis en gaat op ontdekkingstocht. Zo ontmoet hij Shmuel, een jongen die achter een hoog hek woont.


Gegevens

Auteur: John Boyne
Oorspronkelijke titel: The Boy in the Striped Pyjamas
Vertaling: Jenny de Jonge
Omslagontwerp: DPS, Amsterdam
Uitgeverij: Arena, Amsterdam
Uitgegeven in: 2006
ISBN: 978-90-225-5812-6


Flaptekst

Berlijn, 1943. De negenjarige Bruno verhuist met zijn familie naar een plek ver weg. Hun nieuwe huis staat naast een hoog hek, een hek dat Bruno afschermt van de vreemde mensen die hij daarachter ziet bewegen.
Op een van zijn ontdekkingstochten ontmoet Bruno een jongen wiens leven zeer verschilt van dat van hem. Toch worden de jongens vrienden, maar het is een vriendschap die niet zonder gevolgen blijft.


Mijn beoordeling (+/++)

Ik verwachtte misschien net iets te veel van dit boek. Ik vond het onderhoudend en mooi, maar vond het op geen enkel moment 'waaaw'. Op het einde is het wel heel aangrijpend. Het kan ook dat ik veel te streng oordeel. Het is immers een jeugdboek waardoor het net op een iets andere manier geschreven is. Na 'De boekendief' vind ik dit minder sterk, maar misschien dus door bovenstaande reden. Toch is het volgens mij een verhaal die heel wat dingen voor een jongere duidelijker kan maken. Hoe kan het dat mensen op die manier gaan leven? Hoe komt het dat anderen dan weer moeiteloos de Furie volgen? Alles wordt beschreven uit de ogen van een kind waardoor alles net iets minder zwaar lijkt. Je kunt je ook beter verplaatsen naar de tijd van toen. Het schept een duidelijk beeld van de grens tussen de Duitsers en de joden.

Bron afbeelding: http://www.mijnleescadeau.nl/boeken/d/de-jongen-in-de-gestreepte-pyjama-john-boyne.php

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...