maandag 7 oktober 2013

Een dobbelsteen om de dag te starten

Enkele jaren geleden stond ik in het vierde leerjaar. Ik werk(te) op een dorpsschool, maar we hadden dat jaar wel 38 leerlingen in deze groep waardoor de klas in tweeën werd opgesplitst. Tijdens de vakantie ging ik op zoek naar heel wat materiaal voor dit leerjaar, maar ik kon ook rekenen op mijn duopartner. Van haar zag ik het idee van de dobbelsteen.

Aangezien ik op een katholieke school werk, is het de bedoeling dat wij daar overdag wat aandacht aan besteden. Vroeger begon ik mijn dag altijd met een 'Wees Gegroet' of een 'Onze Vader', maar dat vonden de kinderen niet echt boeiend. Daarom ging ik een tijd geleden aan de slag met deze dobbelsteen.


















Door deze dobbelsteen kwam er wat meer variatie in het katholiek aanbod :). Er zijn zes mogelijkheden:
* Onze Vader
* Wees Gegroet
* Gebed
* Even stil
* Lied
* OT-NT (Oud Testament, Nieuw Testament)

Later maak ik wellicht nog eens een mooiere versie, maar het is nu wel een middel dat ik heel vaak in mijn klas gebruik. Op deze manier wordt er niet elke dag gebeden, maar komt het ook wel nog aan bod.

Het 'Onze Vader' en 'Wees Gegroet' kent iedereen of vind je terug op het internet.
Voor de gebeden maak ik gebruik van mijn gebedsdoos die ik hier al voorstelde.
Even stil spreekt voor zich.
De liedjes vind ik via het net of ik gebruik de cd van TOV (dit is onze handleiding godsdienst)
Bij OT-NT lees ik een verhaal voor uit de Bijbel.

Misschien biedt dit idee ook mogelijkheden om jouw dagelijkse start wat te veranderen.

Fijne week toegewenst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...