woensdag 30 oktober 2013

Kaartjes onthoudwoorden thema 1 en 2

Ik vertelde je deze vakantie eerder al dat ik mijn lessen graag aanpas en boeiend maak. Daarom bedacht ik de afgelopen dagen een memoryspel met de onthoudwoorden uit de spellinglessen. Op onze school werken wij voor taal met de handleiding Kameleon. De lessen worden opgesplitst in die voor 'gewone taal' en die voor spelling. De lessen spelling bestaan uit 12 thema's en vier cursorische periodes waarbij binnen elk thema de kinderen woorden aangereikt krijgen die ze moeten onthouden. Dit zijn bijvoorbeeld woorden met ei/ij, au/ou, d/t,...

Omdat ik merk dat dit voor vele kinderen niet zo makkelijk is, wil ik ze naast de klassieke manier ook op andere manieren laten inoefenen. Na de vakantie zullen we ook eens oefenen aan de hand van een memory. Op die manier kunnen de kinderen de woorden automatiseren en ze doen dit naast de dagelijkse schrijfoefeningen en de wekelijkse dictees nu ook eens op een andere manier.

Deze kaartjes zijn ook bruikbaar in het hoekenwerk of gewoon als extra inoefening, ook al wordt er een andere handleiding gebruikt. Uiteraard kan het ook een aanzet zijn om ze ook voor jouw handleiding te maken.





Dit zijn de tien onthoudwoorden bij thema 1, maar ik maakte ze intussen ook voor thema 2. Het is de bedoeling om alle twaalf de thema's in elkaar te boksen. Wil je ook gebruik maken van deze kaartjes? Klik dan snel op volgend linkje voor thema 1 en hier voor thema 2.

De kaartjes zitten trouwens ook in de handleiding, maar die zijn wat klein en dan moet je weer gaan sukkelen met de kopieermachine. Bij deze versie zijn de kaartjes allemaal even groot (al is dat op de foto niet zo) en ze passen uiteraard bij alle andere kaartjes die ik eerder al maakte.

Veel knip- en oefenplezier!

1 opmerking:

  1. Dag mevrouw,

    knap materiaal heb je ze ook van de andere thema's deze kaarten?
    vele groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...