vrijdag 27 december 2013

Goeie voornemens wat kuisen betreft...

Sommigen zullen dit misschien wel stom vinden en misschien een tikkeltje overdreven, maar voor anderen weet ik zeker dat dit een bevestiging of een hulp zal zijn.

Met het nieuwe jaar voor de deur is het zo dat iedereen wel eens goeie voornemens maakt. Je mag er nu voor of tegen zijn, we denken er allemaal wel eens aan. Ik moet zeggen dat ik de meeste door de jaren heen heb laten varen, maar er zijn er toch die ik kost wat kost wil doordrijven.

Zo is het bij mij vaak de bedoeling om wat orde in de wanorde te krijgen. Ik ben aan de ene kant een echte 'pietje-precies', aan de andere kant ben ik dan weer een echte chaoot. Het werk gaat nogal vaak voor waardoor mijn huishouden soms niet meer loopt zoals het hoort. Om daar wat orde in te krijgen, maakte ik een tijdje geleden een kuisschema. Niet om er mij aan op te jagen als het mij niet lukt, maar gewoon om een aantal dingen te plannen. Als ik erin slaag me er aan te houden, voel ik me net iets meer op mijn gemak en heb ik het idee dat het hier wel (behoorlijk) proper is. Uiteraard zijn er ook momenten waarop het me niet lukt zoveel te poetsen waardoor ik een inhaalmanoeuvre moet plaatsen. Zoals NU bijvoorbeeld. Na al dat schoolwerk is het misschien wel tijd voor een grote WINTERschoonmaak.

Laat je vooral niet opjagen door mijn schema. Ik hoop gewoon dat het voor sommigen onder jullie misschien een hulp kan zijn! Hou er wel rekening mee dat er hier nog geen kids zijn. Ik heb dus wel wat meer tijd dan anderen (al is dat relatief ;) ).

Wekelijks:
Maandag: stofzuigen en stof afdoen
Dinsdag: keukentablet helemaal afkuisen (grondig), post sorteren en keukentafel en keukenstoelen grondig afkuisen (zijn jammer genoeg wit)
Woensdag: stofzuigen, twee lavabo's en twee toiletten poetsen
Donderdag: ramen kuisen (daarom niet allemaal) en eventueel nog eens stof afdoen
Vrijdag: stofzuigen en dweilen
Zaterdag: badkamer (ook douche en bad) en twee toiletten
Zondag: rust- of inhaaldag :)

Tweewekelijks:
Lakens van het bed verversen

Maandelijks:
Eerste weekend: oven uitkuisen, dampkap onder handen nemen
Tweede weekend: alle tegeltjes in de badkamer
Derde weekend: wasmanden wassen en frietpot vetvrij maken
Vierde weekend: schoenbanken afkuisen en koelkast ontruimen en uitkuisen

Trimestrieel: (april, augustus, december)
Donsdeken en toebehoren wassen
Kleerkast uitkuisen: kleren sorteren, afstoffen, alles weer netjes leggen
Badkamerkasten kuisen: alles terug netjes leggen, afstoffen,...
Rekken berging afwassen
Die vervelende lamellen hier afwassen
Andere kasten uitkuisen


Bron afbeelding:
* http://dekindertjes.skynetblogs.be/tag/poetshulp%3Bpoetsen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...