woensdag 1 januari 2014

Gelukkig Nieuwjaar!

Wat een nacht... een deftig feestje en nog eens de dansbenen uitgehaald. Dat was lang geleden! Rond 5u in ons bed en toch een paar uur goed kunnen slapen. Maar ik was voorbereid op vandaag. Ik wil het jaar natuurlijk goed inzetten en heb dan ook een paar doelen voorop gesteld. Ik zal het mezelf niet al te moeilijk maken, maar ik zet ze morgen zeker hier eens op een rij. Dan staan ze op papier en kan ik er niet meer te veel aan veranderen.

Door het maken van mijn jaaroverzicht heb ik gemerkt dat werk eigenlijk overduidelijk op de eerste plaats komt. Dat zal voor mij de komende jaren niet veranderen, maar ik zal mezelf wel beloven dat er toch wat meer ontspanning in het komende jaar mag komen. Het is dan ook de bedoeling om wat meer te gaan naaien, te tekenen, te schilderen en te lezen.

Dat eerste boek van 2014 is trouwens al een feit, maar dat hou ik voor later op de week. Vandaag wil ik eigenlijk gewoon een weetje meedelen. Misschien wel wat freaky, maar kom, we zijn wie we zijn en zijn zot van die weetjes :).

Ik liet je hier eerder al zien dat ik 'De Grote Kennis Scheurkalender' van Majella van Made by Mazella kreeg. Wel, ik wil deze nu natuurlijk graag lezen en met jullie delen. Aangezien niet alle lezers voor die weetjes naar mijn blog komen, ben ik niet van plan om elke dag daarover iets te posten. Toch wil ik bepaalde dingen af en toe eens toelichten. Nieuwjaarsdag vind ik daarvoor een geschikte dag. Vandaag dus geen 10 weetjes op een rij, maar slechts eentje en dan wat langer uitgewerkt. Later zal ik dan weer andere bundelen in een ‘Tien om te weten’ of in een special. Vanaf 2014 wil ik ook wat regelmatiger weetjes posten. Ik heb er de afgelopen jaren immers massa’s verzameld. Ik zal ze na het posten ook altijd proberen op mijn tabblad te plaatsen. Zo krijg je daar weer een heel mooi, alfabetisch overzicht van alle weetjes die tot dan toe werden gedeeld.

Bon, ik ging het dus over Nieuwjaar hebben. Daar valt immers wel het een en ander over te vertellen. Hier vieren wij dit immers op 1 januari, maar dat is niet overal in de wereld zo. Volgens de christelijke en gregoriaanse kalender wel, maar niet als je die van uit China volgt. Daar wordt Nieuwjaar op 31 januari 2014 gevierd. Het Chinese jaar begint op de tweede nieuwe maan na de zonnewende van 21 december en valt dus altijd tussen 21 januari en 20 februari.

In de Islamitische cultuur is het dan nog anders. Nieuwjaar heet Muharram of Al-Hijra en vieren ze in 2014 op 25 oktober en dit tot 22 november. Het wordt dus een feest van maar liefst 29 dagen. Perzisch Nieuwjaar heet dan weer Navruz en valt jaarlijks op 21 maart. Dit is immers de datum waarbij dag en nacht precies even lang duren. Rosj Hasjana oftewel het joodse Nieuwjaar tenslotte begint in 2014 op donderdag 25 september en duurt twee dagen.

En voor de laatste keer zeg ik het nog één keer heel luid:



Dat 2014 een fantastisch en creatief jaar mag worden!!


Bron:

*DE GROTE KENNIS SCHEURKALENDER 2014 (naar een idee van Drs. Peter M. Verhey)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...