zaterdag 18 januari 2014

Hulplijnen voor het beoordelen van een spreekopdracht

Als je in het onderwijs staat dan kun je altijd - op elk moment van de dag, van de week of van de maand - iets veranderen of verbeteren. Soms moet ik het wat proberen los te laten, maar dat lukt hier o zo moeilijk. Ik weet dat dit niet altijd even gezond is en daar wijzen mij genoeg mensen op. Daarom ben ik deze morgen niet achter de computer gestart, maar heb ik eerst een pot verse soep gemaakt en rammelde ik wat in het huishouden.

Toch is het sterker dan mezelf en wil ik keer op keer iets nieuws uitwerken. Ik hoop dat er ooit een einde komt aan dat 'ziekelijke, perfectionistische gedrag', maar het einde is nog niet in zicht :). Het heeft uiteraard ook z'n voordelen hoor. Ik voel me gewoon goed als ik aan de slag kan. Daarom ben ik ook alweer met een vijftal projectjes bezig.

Zo wil ik graag:
* Concreet materiaal voor de tafels en dit zowel voor de kinderen als voor aan het bord, uiteraard wat themagebonden
* Breukenvoorstellingen voor aan het bord
* Breukendoosjes voor de kinderen, maar aangezien ik 30 leerlingen heb, is dat niet zo evident
* Huiswerkblaadjes rond de themawoorden van het Alfabeestje (Kameleon)
* Een iets beter uitgewerkt bord met de klastaken

Uiteraard zijn er nog heel veel dingen die ik wil en zal doen, maar ik wil mijn lijstje niet gigantisch lang maken. Er moet immers nog wat tijd overblijven om die andere doelen hier te halen. Dat lezen zal wellicht wel lukken (30 boeken tegen eind december), maar naaien, tekenen en schilderen lukte dit jaar echt nog niet.

Bon, genoeg inleiding voor wat ik vandaag eigenlijk wil vertellen en delen. De toetsenperiode is voor iedereen altijd heel erg druk en voor een beginnende leerkracht (waar ik mezelf nog altijd bij reken) is het nog zoveel moeilijker. Daarom is het goed om alles op voorhand wat te plannen. Als je de leerstof en de handleiding nog niet volledig kent, is dat niet altijd evident. 'Randtoetsen' zoals luisteren en spreken worden dan ook vaak in een vergeethoek geduwd. Gelukkig kreeg ik van Majella van Made by Mazella een duwtje in de rug. Zij vond een tijdje geleden een handige turflijst voor spreken en ik denk dat dit uit het Sint-Canisiusblad kwam. Die wil ik ook met jullie delen. Op die manier kun je ook deze toetsen correct en gelijkwaardig quoteren.

Ik haalde tien belangrijke spreekelementen uit de lijst en goot ze in een tabel. Op die tien aspecten kun je punten geven. Uiteraard zul je hier met tienden moeten werken. Tel daarna alles op en kom tot een eerlijk cijfer voor de toets spreken. Er werd ook plaats voorzien voor eventuele opmerkingen.

Wil je onderstaand document graag gebruiken? Kijk dan snel hier.

Uiteraard mag je ook je eigen materiaal opsturen! Daar zou ik ook heel erg blij mee zijn!

2 opmerkingen:

  1. Ik wil je even laten nadenken over iets ;-). Je hoeft natuurlijk niet akkoord te gaan met mijn mening.
    Ik ben algemeen geen voorstander van het geven van punten op toetsen. Het is leerlingen een stempel drukken.
    In spreek- en schrijfopdrachten ben ik absoluut geen fan van het geven van punten. Een woordelijke feedback is veel belangrijker en het is veel motiverender voor de leerlingen.
    Wel kunnen de opgesomde elementen goed helpen om de leerlingen te observeren tijdens de opdracht.
    Mooie site heb je hier. Ik sta er van versteld dat je er zoveel energie in steekt! Jij ben sowieso een superjuf!!! Ik wou dat ik er ook zoveel tijd en energie kon insteken.
    Groetjes en doe zo verder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt een punt en ik dacht net hetzelfde toen ik dit blaadje aan het maken was. Het is echter zo dat wij een cijfer voor luisteren en spreken moeten hebben (staat zo op het rapport). Dit blaadje kan dus (voorlopig) een goeie hulp zijn. Het rapport zal volgend schooljaar wellicht geëvalueerd worden en dan verdwijnen die cijfers misschien. We zullen zien. Bedankt voor de bedenking én de complimenten!

      Verwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...