zaterdag 8 februari 2014

Muzische: vijf domeinen, vijf afbeeldingen en een blanco fiche

Voor de muzische lessen wil ik eigenlijk tal van fiches maken. Zo zou ik ieder jaar uit mijn lesvoorbereidingen kunnen putten en kan ik die blaadjes ook hier met jullie delen. Dan hoef je niet elk jaar opnieuw naar iets anders op zoek te gaan. Naast je verbeter- en voorbereidingswerk is het wel handig als je eens iets liggen hebt waar je zomaar beroep op kan doen.

Ik wil echter wel wat tijd in die fiches steken zodat het zeker lessen zijn die ik een paar jaar kan geven. Hoe meer lessen ik heb, hoe meer ruimte er voor variatie zal zijn. Dit jaar geef ik muzische in het vijfde, maar vorig jaar was dat in het tweede. In de voorbije jaren heb ik echt al heel wat klassen aangedaan waardoor ik eigenlijk een fichebak voor de volledige lagere school wil maken. Ik ben dan ook zelf graag creatief bezig en dat komt wel van pas als je muzische vorming wil gaan aanpakken.

Het is daarnaast ook mijn bedoeling om elke fiche van een pictogram te voorzien. Zo weet je onmiddellijk bij welk onderdeel (of onderdelen) de les hoort. Voor die pictogrammen maakte ik weer gebruik van prentjes van Leendert Jan Vis en ik vond ze opnieuw bij Juf Samantha.

Pictogram beeld

Pictogram beweging

Pictogram drama

Pictogram muzische vorming

Pictogram muzisch taalgebruik

Daarnaast maakte ik ook nog een blanco fiche om de lessen in te plakken. Er is plaats voorzien voor het lesonderwerp, de doelen, de werkvormen, het materiaal en een eventueel bordschema. Naast het onderwerp kun je dan één of meerdere pictogrammen plakken. Zoals je ziet heeft de fiche dezelfde vormgeving als die van het hoekenwerk.



Wil je gebruik maken van de pictogrammen of van de fiche? Kijk dan hier (pictogrammen) en hier (blanco lesfiche).

Heel binnenkort zul je hier een eerste fiche vinden en dit rond het tekenen van manga. Hou Gietjes Corner dus zeker in de gaten!

2 opmerkingen:

  1. Wauw! Dit kan ik ook weer gebruiken hoor! Fijn dat er zo'n mensen bestaan zoals jij die onbaatzuchtig alles met een ander delen!!! TOP!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...