zaterdag 15 februari 2014

Weetjes '14/4 om even niet met m'n klas bezig te zijn :)

Gisteren eigenlijk weer iets doms gedaan. Een uur of twee Pinterest zitten afschuimen en tjah... ik werd er een heel klein beetje zot van :). Er zijn zoveel leuke dingen voor mijn klas dat ik ze eigenlijk liefst vandaag allemaal nog wil uitvoeren. Maar ik moet eindelijk eens gaan beseffen dat dit niet zomaar gaat. De voorbeelden bij ons op school deden er ook een paar jaar over om een klas tot een unieke ruimte om te toveren.

Ik wil echter niet al te veel tijd verliezen en wil graag m'n klas wat minder steriel zien. Ik zeg niet dat de mijne er niet goed uitziet, maar naar mijn aanvoelen is ze wat koud. Daarom sla ik nu zoveel mogelijk dingen op zodat ik in de grote vakantie aan een ware metamorfose kan beginnen.

Maar ik moet het nu nog wat proberen los te laten. Het heeft immers geen zin om nu kasten en bankjes te gaan schilderen, zo midden in het schooljaar. Daarom heb ik me vandaag voorgenomen om me dit weekend vooral eens toe te leggen op andere dingen. Dus ik schuif heel even mijn schoolideeën aan de kant en ik verzamel vandaag nog wat weetjes voor jullie!

Deze week kreeg ik van mijn mama een krant naar aanleiding van de 125ste verjaardag van Het Laatste Nieuws. Die lag al een tijdje bij haar in de kast en ze vroeg me of ik die nog nodig had. De krant staat vol met interessante weetjes over 125 jaar nationaal en internationaal nieuws. Ideaal dus om er wat weetjes uit te puren.

1.Het Laatste Nieuws verschijnt voor de eerste keer op donderdag 7 juni 1888.

2. Op 17 december 1909 sterft Leopold II.

3. Op 15 augustus 1911 is er een enorme opstand. De betogers eisen algemeen enkelvoudig stemrecht, dat is één stem per man. Dat komt er uiteindelijk in 1918.

4. In de nacht van 14 op 15 april 1912 zinkt de Titanic. Ruim 1.500 van de 2.200 opvarenden sterven.

5. In 1920 wint België Olympisch voetbalgoud in Antwerpen. De finale spelen ze tegen de Tsjechen, maar nog net voor de rust geeft de tegenstander er de brui aan.

6. Amerikaans piloot Charles Lindbergh maakt in mei 1927 de eerste solovlucht van New York naar Parijs.

7. In 1929 is er de crash van Wall Street.

8. Koning Albert I valt op 17 februari 1934 van een rots in Marche-les-Dames en overlijdt.

9. Koningin Astrid sterft op 29 augustus 1935 bij een auto-ongeval in het Zwitserse Küssnacht. Haar man, Leopold III, verloor de controle over het stuur en de vorstin stierf op 29-jarige leeftijd.


10. De Hindenburg crasht op 6 mei 1937 bij New York.

11. Hitler valt op 10 mei 1940 ons land binnen.

12. Op 6 augustus 1945 gooit de VS een atoombom op Hiroshima. Zo komt er een einde van WO II.

13. Mahatma Gandhi wordt op 30 januari 1948 in New Delhi vermoord door een extremistische hindoe.

14. Op 2 augustus 1948 wint Gaston Reiff in Londen olympisch goud op de 5.000 meter. Hij laat de legendarische Zatopek achter zich.

15. Op 26 juni 1949 mogen vrouwen voor het eerst gaan stemmen bij nationale verkiezingen.

16. In 1950 is er op 12 maart een volksraadpleging. Deze moet uitmaken of de gecapituleerde koning Leopold III als koning mag terugkeren of niet.

17. De 20-jarige Boudewijn wordt op 17 juli 1951 koning na de troonsafstand van Leopold III.

18. In het jaar 1953 is er heel wat watersnood in ons land en in Nederland. Er verdrinken maar liefst 28 Belgen in de nacht van 31 januari op 1 februari.

19. In 1955 is er een enorme optocht in het kader van de schoolstrijd. Er is immers een wetsvoorstel waarbij de subsidies voor de katholieke scholen zou verminderen.

20. In 1956 trouwen op 18 april Prins Rainier van Monaco en Grace Kelly voor de wet.


De rest van de weetjes uit deze krant bewaar ik voor de volgende keer! Hou dus Gietjes Corner zeker in de gaten!


Bronnen:
* http://www.nieuwsbronnen.com/tenbunderen/historischkader2.html
* http://nl.wikipedia.org/wiki/Albert_I_van_Belgi%C3%AB
* http://pt.wikipedia.org/wiki/Gaston_Reiff
* http://mentalfloss.com/article/22210/5-things-you-didnt-know-about-grace-kelly
* De krant '125 jaar Het Laatste Nieuws'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...