woensdag 19 maart 2014

Sjabloon voor een jaarplan

Een paar maanden terug toonde ik hier al mijn beknopte jaarplannen voor rekenen, taal en godsdienst. Ze zijn bruikbaar of aanpasbaar voor vele leerjaren. De routiniers onder ons weten hoe we als leerkracht een jaarplan moeten opstellen, maar ik besef maar al te goed dat dit voor beginners onder ons helemaal niet makkelijk is. Daarom wilde ik jullie al op weg helpen met die beknopte plannen. Uiteraard zijn ze niet voor iedereen bruikbaar want ik baseerde me op de handleidingen van de school.

Daarom maakte ik ook een sjabloon. Deze dient elk jaar opnieuw als basis voor mijn jaarplan. Dit schooljaar schreef ik gewoon de handleiding uit op dit document, maar zoals ik al een paar keer zei, is het de bedoeling om eigenlijk met doelen (en eventueel eigen lessen) te werken. Uiteraard zijn dit toekomstplannen.


Voorlopig ga ik als volgt te werk:
* Ik noteer het schooljaar naast 'Jaarplanning'
* Alle vakantieweken maak ik grijs
* Weken die dit jaar niet 'bestaan' arceer ik
* Speciale dagen zoals vrije dagen, sportdagen, schoolreis,... vul ik aan
* Ik noteer alle lessen, thema's of weken op het schema

Doorheen het jaar noteer ik dingen op die jaarplannen. Op die manier weet ik volgend jaar weer beter waar ik rekening mee moet houden. Er zit bijvoorbeeld een les over de Sint in mijn handleiding taal, maar hier vieren wij Sint-Maarten en niet Sinterklaas. Daarom moet ik die les uit het thema halen en vroeger geven. Als ik zo'n dingen op mijn jaarplan noteer, kan ik het komende schooljaar mijn lessen nog beter plannen.

Wil je ook gebruik maken van dit sjabloon? Kijk dan hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...