woensdag 14 mei 2014

Ladderspel als extra schrijfoefening

Gisteren had ik het al over de extra schrijfoefeningen en vandaag wil ik er eentje toelichten. Het is dus zo dat ik tijdens mijn schrijflessen niet alleen wil oefenen in de werkschriften, maar ook op tal van andere manieren. Een van de oefeningen of spelletjes is het ladderspel van Juf Hannah.

Het spelbord ziet er als volgt uit en kan eigenlijk in elk vakonderdeel worden ingezet. Het document vind je via deze link. Op het tweede blad van het spelbord staan de spelregels.


Op de site van Juf Hannah staan er een aantal kaartjes, maar aangezien ik ze voor het tweede leerjaar wat moeilijk vind, heb ik er nieuwe voor mijn klas gemaakt. Er volgen er later nog meer, maar ik heb er nu enkel voor mijn schrijflessen gemaakt. Ik baseerde mij op de woordjes in het schrijfwerkschrift en maakte in totaal 12 bladzijden van telkens 6 woorden.






















Zoals altijd maakte ik ook een achterkant voor de kaartjes.



De extra opdrachten zullen met een doorschuifsysteem in de lessen worden gepast. De kinderen zullen in groepjes van twee of drie worden verdeeld en op die manier zijn er een achttal groepen.
Met het volgende schema kan iedereen aan de slag.
  • Les 1: groep 1 - opdracht A, groep 2 - opdracht B.
  • Les 2: groep 3 - opdracht A, groep 4 - opdracht B.
  • Les 3: groep 5 - opdracht A, groep 6 - opdracht B.
  • Les 4: groep 7 - opdracht A, groep 8 - opdracht B.
  • Les 5: groep 1 - opdracht B, groep 2 - opdracht A.
  • Les 6: groep 3 - opdracht B, groep 4 - opdracht A.
  • Les 7: groep 5 - opdracht B, groep 6 - opdracht A.
  • Les 8: groep 7 - opdracht B, groep 8 - opdracht A.
In onze handleiding schrift zijn er 64 lessen (twee per week): per 8 lessen zijn er volgens het bovenstaande schema twee extra opdrachten nodig -> 16 extra opdrachten voor één schooljaar. Uiteraard kan een opdracht ook twee keer in een jaar voorkomen.


Hopelijk kunnen jullie nog altijd volgen. Zoniet, laat dan zeker een opmerking of vraag achter. Dat kan hieronder of via gietjescorner@hotmail.com. Het spelbord vind je via de link, de voorkant met de woorden vind je hier en de achterkant van de kaartjes hier.


Bron:
* http://www.juf-hannah.nl/ladderspel.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...