maandag 26 mei 2014

Leesblaadjes met behulp van LEESTRAINER

Een tijdje geleden ontdekte ik de site Leestrainer. Je kunt er wellicht heel wat materiaal voor je klas uit halen, maar ik bekeek alleen nog maar het luikje 'Technisch lezen'. Ik had immers nog leesblaadjes voor mijn leesmap nodig.

Ik vertelde jullie hier al over deze map. Ik voorzie gewoon een bestekmapje per kind en plak daar een toepasselijk naamkaartje op. In die map zit een tabel waar kinderen de boekjes die ze thuis lezen kunnen noteren. Daarnaast voorzie ik ook leesbundeltjes. Ik maakte er vorig jaar al een paar, maar eigenlijk wil ik in de toekomst graag 10 bundels voorzien. Op die manier kan ik elke maand een nieuwe bundel uitdelen en heeft ieder kind zeker leesmateriaal genoeg.

Ieder blad wordt van mannetjes voorzien, die dan ingekleurd moeten worden. Kinderen kunnen op die manier elk blad een tiental keer lezen. Door ook de datum bij het mannetje te noteren, heb je als leerkracht zicht op wat de kinderen wanneer lezen.

De bundels die ik vorig jaar al maakte, kan ik hier niet delen omdat ik dit materiaal niet zelf maakte. De nieuwe bundels die ik afgelopen week in elkaar stak, zijn in principe ook niet van mijn hand, maar ik zette de teksten van Leestrainer wel om tot blaadjes. Ik veronderstel dat ik dit hier dan wel mag delen.

Leestrainer werkt al met de nieuwe AVI's en ik zocht de teksten voor het tweede leerjaar. Uiteraard zijn ze ook nog in andere klassen van de lagere school bruikbaar. Elke bundel bestaat uit woordrijen en korte verhaaltjes.

AVI-E3 (AVI-einde groep 3/einde eerste leerjaar)




























AVI-M4 (AVI-midden groep 4/midden tweede leerjaar)




























AVI-E4 (AVI-eind groep 4/eind tweede leerjaar)



























Wil je deze leesblaadjes ook gebruiken? Kijk dan snel hier (E3), hier (M4) en hier (E4).

1 opmerking:

  1. Beste Gietje,

    Fijn dat je de leesbladen van Leestrainer waardeert en voor je leerlingen kunt gebruiken. Ik waardeer het, dat je naar de bron (www.leestrainer.nl) verwijst.

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...