zaterdag 3 mei 2014

Onvoltooid verhaal van Tatiana De Rosnay

Ik lijk het vandaag wat moeilijk te hebben om iets op papier te zetten. Dit gebeurt me de laatste tijd nochtans minder en minder en ik word er zowaar ambetant van :). Meestal heb ik maar een kwartiertje nodig om hier iets zinnigs te vertellen, maar vandaag lijkt het alsof geen enkele zin mij goed of 'aantrekkelijk' lijkt. Het ligt wellicht aan mij... Misschien verwacht ik wel ook steeds meer van mezelf.

Ik zal er niet al te lang bij stilstaan en ik probeer gewoon neer te schrijven waar ik het vandaag wil over hebben. Als fervent lezer ga ik behoorlijk vaak naar de bieb. Ik loop dan de rijen af met mijn beruchte lijst (die je ook bij 'Wat ik nog wil lezen' vindt) en probeer er keer op keer schitterende boeken van tussen te vissen. Soms lukt mij dat, maar ik ben er me van bewust dat niet elk boek mij op dezelfde manier zal bekoren. Omdat ik voor heel wat genres open sta, probeer ik ook van zo veel mogelijk verschillende auteurs te proeven. Toch gebeurt het dat ik me terug naar zelfde schrijvers of schrijfsters laat leiden. Het eerste boek is me ofwel heel erg goed bevallen of het was een zodanig raadsel dat ik me nog eens wil verdiepen in zijn of haar werk.

Bon, het komt er op neer dat ik dus wel mijn favorieten heb en daar begint Tatiana de Rosnay stilaan toe te behoren. Ik las eerst 'Het appartement' en daarna haar meesterwerk 'Haar naam was Sarah'. Beiden las ik echt heel erg graag en ik ging dan ook op zoek naar een derde boek van haar. Er zijn er nog een heel aantal dus de bron is nog niet uitgeput, maar ik las de afgelopen weken 'Onvoltooid verhaal'.

Gegevens

Uitgegeven in: 2013
Uitgeverij: Artemis & co
Oorspronkelijke titel: Russian Ink
Vertaald door: Inge de Heer
Omslagontwerp: Janine Jansen
Aantal pagina's: 332
ISBN: 978 90 472 0388 9

Flaptekst

Wanneer Nicolas Duhamel zijn paspoort wil laten verlengen komt hij tot de ontdekking dat zijn vader officieel een Russische naam draagt. Nicolas gaat op zoek naar zijn ware identiteit en komt in Sint-Petersburg terecht. Aangedaan door wat hij daar ontdekt besluit hij een roman te schrijven, gebaseerd op de zoektocht naar zijn vader. Deze roman wordt een enorm succes en prijkt maandenlang boven aan alle bestsellerlijsten. Nicolas geniet van de roem, maar zijn uitgever verwacht nu meer van hem. Nicolas belooft zijn tweede roman snel te voltooien en reist af naar een eiland voor de Toscaanse kust. Maar in dit paradijs voor de happy few zijn er veel verleidingen, die hem plotseling in een oncomfortabele positie brengen.

Mijn beoordeling (++)

Tot een dertigtal pagina's voor het einde dacht ik aan drie kruisjes bij dit boek. Ik was van het begin mee en het verhaal was helemaal mijn ding. Niet dat ik ervaring heb met de happy few, maar ik genoot van iedere zin, van iedere bladzijde. Ook het trage begin van het boek stoorde mij helemaal niet. De Rosnay heeft een schrijfstijl die me bekoort en het feit dat ze flashbacks op een o zo soepele en vlotte manier combineert met het heden maakt dit boek voor mij al goed. Ik was dus onder de indruk en dacht dan ook het einde van het boek te kunnen voorspellen. Uiteindelijk komt er een wending die ik helemaal niet verwachtte en ik moet zeggen dat ze ook mijn verwachtingen niet (helemaal) inloste. Zoals er in sommige recensies staat geschreven, ben ik ook van mening dat het einde van een wat mindere kwaliteit is dan de rest van het boek. Dat wil niet zeggen dat je dit boek links moet laten liggen. Ik heb er echt van genoten en de volgende van De Rosnay ligt al klaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...