woensdag 10 september 2014

Elf minuten van Paulo Coelho

In de vakantie waagde ik me ook eens aan Paulo Coelho. Dit is een Braziliaanse schrijver die over de hele wereld bekend is. Zijn naam stond al een tijdje op mijn verlanglijst, maar ik wist eigenlijk niet goed wat ik er moest van verwachten. Coelho gaat in z'n boeken steeds op zoek naar een harmonie, een vrede tussen de mens en het universum. Dat klinkt wat zwaar op de maag en dat was het met tijden misschien ook, maar ik ben toch blij dat ik eens een werk van dit genre heb gelezen.

Gegevens

Oorspronkelijke titel: Onze minutos
Uitgeverij: De Arbeiderspers, Amsterdam
Uitgegeven in: 2003
Vertaling: Piet Janssen
Omslagontwerp Steven van der Gaauw
Omslagillustratie: Jim Franco
Aantal pagina’s: 265
ISBN: 90 295 0976 7

Flaptekst

Dit is het verhaal van de Braziliaanse Maria die onder valse voorwendselen naar Genève wordt gelokt en daar in de prostitutie terechtkomt. Ze doet haar werk echter zonder schaamte, omdat ze haar geest leert zich niet te beklagen over wat haar lichaam doet en omdat ze zichzelf niet toestaat verliefd te worden. Ook de prostitutie is uiteindelijk een vak als ieder ander, met regels, werktijden en vrije dagen. Maar seks blijft voor haar, net als de liefde, iets raadselachtigs. Dat verandert wanneer ze een jonge schilder ontmoet die haar in verwarring brengt, want ook al is hij net zo verloren als zij, hij weet de taal van het hart te spreken. Om de sacrale kant van de seksualiteit te kunnen ontdekken, zal Maria zich eerst met zichzelf moeten verzoenen. Paulo Coelho beschrijft stap voor stap de initiatie van een jonge prostituee, een weg die bewijst dat seksuele vrijheid zo haar grenzen kent. Ware seksuele vrijheid kan slechts bereikt worden door een romantische terugkeer naar de waarden van hart en ziel.

Mijn beoordeling (+)

Een boek als dit heb ik eigenlijk nog nooit eerder gelezen. Het stelt voortdurend de mens (en z'n drang naar verliefdheid, liefde en seks) in vraag. Op sommige momenten kon ik het verhaal heel goed volgen, andere momenten had ik moeite om me te laten meeslepen. Ik ben het dan ook niet gewoon om dit soort boeken te lezen. Toch vind ik het een verrijking om eens iets anders te proberen. Vele thrillers en romans draaien immers altijd rond hetzelfde. Zeker een aanrader dus voor wie iets nieuws wil proberen. Lees je liever geen filosofische werken, dan zou ik dit boek misschien wel weer aan de kant laten liggen.


Bron:
*http://frontierworld.nl/webshops/?product=elf-minuten-paulo-coelho

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...