donderdag 4 september 2014

Yoro van Marc de Bel

Van jongs af aan lees ik eigenlijk boeken. Er zullen wellicht periodes geweest zijn waarin ik minder las, maar ik weet dat ik in de derde graad van de lagere school een strijd met mezelf aanging en de hele klasbibliotheek wilde uitlezen. Dat lezen van jeugdboeken verminderde doorheen de jaren wel wat, maar ik moet zeggen dat ik er nog steeds van kan genieten. Toch zijn het nu – in vergelijking met vroeger – soms andere boeken die me boeien. Aangezien ik altijd een fan van Marc de Bel ben geweest, koos ik dit keer voor ‘Yoro’.

Gegevens

Uitgeverij: Manteau
Uitgegeven in 2012
Omslagontwerp: Herman Houbrechts
Vormgeving binnenwerk: Philos
Aantal pagina’s: 360
ISBN: 978 90 223 2757 9

Flaptekst

Koyoro groeit op in een klein dorpje in het binnenland van Ghana. Net als de meeste Ghanese jongens van dertien, droomt hij ervan om ooit bij de Black Stars, het nationale voetbalelftal, te spelen. Hij wordt opgemerkt door een spelersmakelaar, die hem graag wil opleiden in zijn voetbalacademie in Accra, om hem later te verkopen aan een grote Europese club. Van dan af drraait voor de schuchtere Koyoro alles rond voetbal, tot hij op een dag Musa ontmoet en smoorverliefd op haar wordt. ‘Kiezen is verliezen’, zei zijn oma altijd.
Koyoro staat dus voor een hartverscheurende keuze wanneer hij de kans krijgt om naar een grote club in BelgiĆ« te gaan. Musa vindt dat hij moet proberen zijn droom waar te maken, wat hij ook doet. Hij speelt een aantal heel goede testwedstrijden. Maar dan slaat het noodlot toe…

Mijn mening (+/++)


Yoro is een ander boek dan alle andere van Marc de Bel en daarom moest ik in het begin toch een klein beetje wennen. Toch doet dit geen afbreuk aan dit verhaal. Het ligt gewoon niet in de lijn van wat ik gewoon ben. Meestal vertelt de Bel grappige fantasieverhalen en ik heb ze altijd super gevonden. Yoro is niet alleen voor oudere kinderen, maar is ook een pak serieuzer en realistischer. Dit is een boek die jonge lezers die van voetbal houden zeker kan aanzetten tot lezen. Zeker een aanrader dus voor ouders die thuis met ‘leeshaters’ zitten opgescheept. Voor de rest is dit verhaal heel erg vlot geschreven en geeft het een behoorlijk beeld van de praktijken van de Afrikaanse spelersmakelaars. Misschien eindigt het wat te rooskleurig, maar voor een jeugdboek mag dat uiteraard wel.


Bron:
*http://www.standaardboekhandel.be/productDetails.action?code=9789022327579

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...