zondag 16 november 2014

Leestussendoortjes

Eens je wat ervaring in een welbepaald leerjaar hebt, probeer je zo veel mogelijk puntjes op de i te zetten. Ik heb tot nu toe niet het gevoel dat ik daar al aan toe ben, maar toch probeer ik elke dag opnieuw een lesonderdeel bij te schaven en het in een betere vorm te gieten.

Via mijn blog heb je al gemerkt dat ik de laatste tijd ook met lezen ben bezig geweest. In een tweede leerjaar is het heel belangrijk om dagelijks wat te oefenen, maar ook in de andere klassen mag lezen niet over het hoofd worden gezien. In de toekomst willen we hier immers ook een leerlijn rond opbouwen.

Lezen is niet voor elk kind even evident en ook veel leerlingen vinden het niet zo leuk. Daarom proberen we zoveel mogelijk variatie in de leesvormen te steken zodat de kinderen toch wat hun draai vinden.

Binnen het lezen hebben we voorlopig vier luikjes:
* de lessen lezen uit de handleiding
* vrij lezen in de vorm van slingerlezen
* tandemlezen (waar ik je binnenkort veel meer over vertel)
* leestussendoortjes (10 minuutjes doorheen de andere lessen)

Over die tussendoortjes wil ik het vandaag nog even hebben. Ik voorzag er nu drie. Dit vind ik meer dan voldoende omdat er ook nog op veel andere manieren wordt gelezen en daarnaast moet er uiteraard ook nog tijd zijn voor andere leuke tussendoortjes.

De leestussendoortjes situeren zich op drie vlakken. Zo lezen we samen, maar ook per twee en individueel. Daarvoor gebruik ik heel wat materiaal dat ik hier eerder al postte. Intussen maakte ik hiervoor ook een lesfiche. Met deze afdruk van onze online agenda help ik jullie - hopelijk - wel weer een eindje op weg.



Voor het samen lezen gebruik ik de oude boekjes van Veilig Leren Lezen. Deze boekjes verdwenen al een hele tijd geleden uit het eerste leerjaar en ik pikte ze nu weer in het tweede leerjaar op. Ze zien er wat verouderd uit, maar de kinderen vinden het heel leuk om er uit te lezen. De eerste bladzijde wordt altijd in koor gelezen, daarna lezen de kinderen elk een zin afzonderlijk. In het begin is deze werkwijze wat moeilijk voor de kinderen, maar je merkt dat ze er heel gauw mee vertrouwd raken.

Bij duolezen lezen de kinderen de woordrijen die ik al met heel veel lezers heb gedeeld. Als ze klaar zijn, kleuren ze het juiste vakje op het bijhorende overzichtsblad.


Tijdens het individueel lezen lezen de kinderen een AVI-kaart. Deze deelde ik hier ook al op mijn blog en kun je vinden via het tabblad Lezen. Na vijf à tien minuten worden de kaarten doorgegeven en worden ze weggestopt voor de volgende keer.

Nu komt het erop aan om routine in deze tussendoortjes te krijgen en om me de komende dagen nog eens volledig te focussen op het tandemlezen met het vijfde. Ik hou jullie zeker op de hoogte!

Fijne zondag!

1 opmerking:

  1. Dag Gietje,

    Waar kan ik het overzichtsblaadje downloaden om af te drukken?
    Danku
    Isis

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...