vrijdag 14 november 2014

Leuke bladwijzers!

Bij ons op school werken we de laatste twee jaar heel veel rond muzische vorming. Het is de bedoeling dat we zoveel mogelijk voeling met de 21 algemene doelen krijgen en dat we bij elke les zowel een doel rond beschouwen als rond creëren plakken. Op die manier moet het muzisch onderwijs wat gaan evolueren en mogen we niet meer steeds de nadruk op het maken van iets leggen.

Door deze 'drastische' vernieuwingen verdwijnt knutselen wat meer in het pak en springt het niet meer steeds op de voorgrond. Toch is dit moeilijk binnen ons huidig onderwijssysteem. Ouders hebben bepaalde verwachtingen en ik vind eerlijk gezegd dat we daar moeilijk omheen kunnen. Zo maken wij met onze school elk jaar onze eigen Nieuwjaarsbrieven en wordt er ook iets voor Moeder- en Vaderdag geknutseld. Als we daar een aantal lessen aan spenderen, mogen wij daarnaast eigenlijk helemaal niet veel meer maken. Daarom ook dat sommige dingen heel eenvoudig moeten blijven of dat ze gewoon als tussendoortje moeten worden gezien.

Daardoor maakte ik op een heel eenvoudige manier leuke bladwijzers. Kinderen hebben immers een boek waar ze vrij mogen in lezen en een gewone reep papier vind ik maar stom. Ik vond op Pinterest deze hele leuke beestjes en ik liet de kinderen er eentje uitkiezen.


Eerst was het de bedoeling om twee dezelfde op elkaar te kleven, maar aangezien de kinderen - door het steeds veranderende leesonderwijs binnen onze school - sinds kort twee bladwijzers nodig hebben, plakte ik beide diertjes op een gekleurd blad. Het resultaat laat ik je later zeker nog eens zien.

Eigenlijk was ik van plan om volgend jaar op dezelfde manier te werk te gaan, maar ik kreeg nu al weer nieuwe ideeën... :). Bovenstaand voorbeeld is eigenlijk een simpele kleuroefening en vraagt niet zoveel creativiteit van de kinderen. Al heb ik wel een beer met een bikini en een regenboogvogel gezien!
Daarom denk ik er aan om volgend jaar de ingekleurde diertjes opnieuw te gebruiken, maar daarnaast de kinderen ook een eigen boekhoekmonster te laten creëren. Ik zal me dan vooral laten inspireren door volgende ideeën die ik op Pinterest vond.








Ik denk dat het handig is als je sjablonen uit karton maakt zodat de kinderen achteraf zelfstandig aan de slag kunnen gaan. Om volgend jaar alles terug te vinden maakte ik nu al een bord op Pinterest aan en daar vind je ook een mooi uitgewerkt voorbeeld en nog veel meer boekhoekmonsters!



Heel veel knutsel- en leesplezier!


Bronnen:
* http://www.pinterest.com/pin/542824561309290383/
* http://www.pinterest.com/gietjescorner/klas-bladwijzers/

1 opmerking:

  1. Allemaal bedankt aan de heer Anderson voor het helpen met mijn winst en het mogelijk maken van mijn vijfde opname. Ik ben hier om een geweldige levensveranderende kans met je te delen. het heet Bitcoin / Forex handelsopties. het is een zeer lucratieve onderneming waarmee u in een week maar liefst $ 2.570 kunt verdienen met een initiële investering van slechts $ 200. Ik ben het levende bewijs van deze geweldige zakelijke kans. Als iemand geïnteresseerd is in handelen in bitcoin of een andere cryptocurrency en een succesvolle transactie wil zonder verlies, laat het de heer Anderson dan nu weten.Whatsapp:(+447883246472)
    E-mail: tdameritrade077@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...