donderdag 4 december 2014

Een dictee in vier stappen

Ik sta er op dat de kinderen in mijn klas eerst goed luisteren voor ze een woord of een zin noteren. Dat lukt in het begin niet zo goed, maar na verloop van tijd zijn de kinderen dit systeem wel gewoon.

De bedoeling is om steeds vier stappen tijdens een dictee te doorlopen:
1. luisteren (en kijken)
2. nazeggen (herhalen en onthouden dus)
3. opschrijven
4. controleren

Om die stappen goed te memoriseren, ging ik op zoek naar een wandplaat. Ik vond die hier.
Hij is dus niet van mijn hand, maar ik zal hem wel in mijn klas gebruiken.


Ik kleurde bij het eerste mannetje z'n oog en oor, bij het tweede ventje zijn hoofd en zijn mond, bij de derde figuur de hand en de pen en bij het laatste het blad.  Op die manier zien de kinderen in één oogopslag wat ze moeten doen.

Wil je mijn Word-document ook gebruiken? Klik dan hier.

Bron afbeelding:
* http://www.xaco.be/xacols/index.php/educatieve-websites-topmenu-159/taal/spelling/woordpakketten-4de-leerjaar#16

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...