vrijdag 2 januari 2015

Doelen, voornemens en vooral niet te veel druk :)

Wat is het fijn om een blog te hebben! Soms denk ik wel eens dat er wel heel veel tijd in kruipt en dat het me niet altijd evenveel opbrengt, maar dan lees ik weer jullie talrijke reacties en krijg ik in ruil heel mooi materiaal en dan weet ik weer waarom ik dit allemaal doe! Gietjes Corner blijft dus zeker bestaan en ik ben niet van plan om het in 2014 wat rustiger aan te doen. Oké, misschien af en toe eens, maar vooral niet al te vaak ;).

Intussen bestaat ook Gietjes Weetjes en ook met mijn tweede blog ben ik heel blij. Ik heb nog niet echt veel bezoekers, maar daarvoor doe ik het eigenlijk niet. Ik vind het gewoon heel erg fijn om info te verzamelen en dat doe ik eigenlijk niet voor iemand anders, maar puur voor mezelf. Sorry, even heel egoïstisch zijn, mag ook eens zeker?



Bon, eigenlijk zou ik er soms ook gewoonweg een dagboek anno 2014 willen van maken om dan die heerlijke verhalen opnieuw te kunnen lezen (en beleven), maar dat vind ik dan weer wat te persoonlijk en wellicht verveel ik jullie wel met mijn onnozele en hilarische verhalen die achteraf eigenlijk maar grappig blijken te zijn als je er deel van uit maakte.

Toch is het af en toe wel eens leuk om iets op een rij te zetten en daarom keek ik de voorbije week eens terug naar mijn goeie voornemens en doelen voor 2014. De jaren gaan zo snel voorbij en het leek alsof ik ze gisteren neerschreef...

Eigenlijk ging ik al in 2012 van start met mijn blog, maar toen vond ik de tijd en de drive niet om heel regelmatig iets te posten. Sinds vorig jaar is dit echter veranderd en nu wil ik uiteraard die lijn doortrekken. Ik stel daarom enkele doelen voorop. Geen grootse uitspraken of onhaalbare streefdoelen, neen, doelen waar ik me goed bij voel en die in 2014 zeker haalbaar moeten zijn.


30 boeken posten   -> Ik kwam dit jaar aan 23...
Het boek rechts kreeg dit jaar drie sterren van mij!
Zusjesland (Curtis Sittenfeld)
Kijk niet om (Elin Hilderbrand)
Elf minuten (Paulo Coelho)
Yoro (Marc De Bel)
Het eiland van duizend bronnen (Sarah Lark)
Salamander (Bavo Dhooge)
Herfstlied  (Simone Van der Vlugt)
Hou van mij! (Anja Feliers)
Darling River (Sara Stridsberg)
Villa Toscane (Linda Van Rijn)
Het begon toen ik veertien was (Elissa Wall)
Het negende schrift van Maya (Isabel Allende)
Vijftig tinten vrij (E.L. James)
Onvoltooid verhaal (Tatiana de Rosnay)
Laat me los (Anja Feliers)
Tobie Lolness, de ogen van Elisha (Timothée de Fombelle)
Het gouden licht (Santa Montefiore)
Geef me de tijd (Valerie Blumenthal)
De schaduw van de wind (Carlos Ruiz Zafon)
Nu of nooit (Harlan Coben)
Kinderen van Dewindt (Roxane D’haenens)
Haar naam was Sarah (Tatiana de Rosnay)
Vijftig tinten donkerder (E.L. James)

Helemaal niet slecht vind ik. Misschien was 30 wel wat optimistisch. De laatste tijd las ik niet meer zoveel, maar daar wil ik zeker weer verandering in brengen.
Doel 2015: 25 boeken

* minstens 10 naaiwerkjes effectief maken én afwerken
Ik naaide echt niet veel, maar ben toch trots op mijn gordijnen met een grote dank u wel aan mama en schoonmama!
Doel 2015: de machine gewoon wat vaker bovenhalen (ik reken dit keer niet in stuks :) )

* minstens 10 keer iets posten over mijn schilder- en tekencursus
Grandioos gebuisd! Ik begon zelfs amper met mijn cursus!
Doel 2015: de (dure!) cursus eindelijk ter hand nemen!
MAAR: ik schilderde wel mijn klas! (zie hier)

10 nieuwe knutsels met jullie delen (zowel voor kinderen als voor thuis)
Nieuwjaarsbrief 2014een leuke kerstboodschapleuke bladwijzerskaarsen makeneen prikbord voor Vaderdagzelfgemaakte kerstkaartjes
Ik kwam in 2014 aan 6 wat ik niet slecht vind.
Doel 2015: creatief uitleven zonder er getallen op te plakken.

5 flockcreaties uitproberen
GeboortecadeautjeT-shirt met naam
Ik kwam dus duidelijk niet tot veel eigengemaakte pakjes. Daar moet ik weer verandering proberen in te brengen, al mag het uiteraard geen hopen stress met zich meebrengen!
Doel 2015: zie hierboven bij knutsels.

3 originele cadeautjes in elkaar steken
Cadeautje voor leerlingeen glaasje zoetgepimpte T-shirt
Geslaagd :).
Doel 2015: creatief zonder stress (dus 3 moet opnieuw lukken).

een 500-tal weetjes blogland insturen (10 per week)
Deze ga ik nu niet tellen, ik heb mijn nieuwe blog en daar ben ik al heel blij mee!
Doel 2015: minstens 100 berichten posten op Gietjes Weetjes

100 dingen rond het onderwijs (materiaal, versiering, suggesties, tips,...) met jullie delen
Tekst 'anders zijn'lesfiche nieuwjaarsbrieven 2014doos met onthoudwoordkaartenbrief voor het schrijven van nieuwjaarsbrievendictee in vier stappendoelen spelling eerste graadtekst 'december'toets meetkundegebed adventwandplaten taal 2de leerjaarleestussendoortjes, voorblad sudoku'sd of t op het eindeverzamelmaptoneellezenik lees, ik doetoets meten en metend rekenenopruimliedbriefje Stiltontasgebed 'Allerzielen'Stiltontasslingerlezenherfstbundelhoofdletterstwintigveldbonnenbusindiaan zonder naamonthoudwoorden als tussendoortjesudoku-overzichthuiswerk over kalendersudoku met getallensudokudidactieksudoku 3x3moeilijke kleurplatensudoku startaanvullen tot 10sudoku 6x6 (geometrische figuren)wandplaten voor de vier hoofdbewerkingeneenvoudige sudoku met figurenwandplaat wegendagen van de weekvingerhakenBogglewat heb ik vandaag geleerd?rekentussendoortje met ballonnenwandplaat inhoudbreukendooskaders makencomputersjabloonwandplaat leestekenshuistakenboekjesdicteeschriftklasblog makenadressenboekjewandplaten rekenenadreskaartjebreukencirkelsdoos voor vingertwisteroverzicht bonnendozen en labelsbriefje schrijvenagendahulpvragerschrijfopdrachtvoorblad europotjeszelfstandig werkdoos schrijfopdrachtenhaarportret (voorbeelden)haarportretnamaakgeldschrijfoefeningen speelplaatsschrijfopdrachtenleesmapleesblaadjesnaamkaartjes leesmapleesbundelslabelsvoorblad agendanaamkaartjes huiswerkmapvoorblad oefenschriftnaamkaartjes klasboterhamdozenbaklessenrooster opstellenleesfiches AVI 9schooljaarkalender 2014-2015leesfiches AVI 8toets spellingleesfiches AVI 7leesfiches AVI 6hoofding schrijvenleesfiches AVI 5lesvoorbereidingen schrijvenleesfiches AVI 4werkboekje hoofdlettersleesfiches AVI 3schrijfbundel voor differentiatiehangers junileesfiches AVI 2wandplaten mei-junischrijfbundel schrijfmotoriekvernieuwingen schriftoverzichtsblad rekenen tot 100WK voetbal op schoolbrief leesmapleesblaadjes leestrainerkidsfun uitgebreidtafelkaartjes met oplossingrekenen tot 100 oefenentafelkaartjes met oplossingenladderspelextra schrijfoefeningenleesfiches AVI 1kaartjes tot 100de kip van oma (gedicht)tafelkaartjes 1 met oplossingenvoorbladen bundels schrijventafels oefenen met liedjeswerkblad Boggleletterkaarten Bogglenaamkaartje schrijfmaptafelkaartjes met oplossing, huiswerkje taalhoofdletters overtrekkendoos wandplaten schrijvenblad tafelkampioenrustige muziek voor schrijflessenhoofdlettergeheugensteuntjesvingertwisterwandplaten hoofdletters, (hand)versjes voor de schriftleswandplaten hoofdlettersinleiding schrijflessenoverzicht hoofdletterswandplaat schrijvenhangers meiautomatiseren rekensommen powerpointwaarnemingstekenenomrekentabel voor rapportbundel paasvakantieplannen lessen schriftthemaplaat apriloverzicht rustige muziekEerste Communieoverzicht lessen werkschrift d'haeserustige muziekontbijt op schoolpaashoekjetemporekenensjabloon jaarplantussendoortjes Kidsfundoelen rekenen 2de leerjaaroefeningen schrijfmotoriektafelroosterdoelen wiskunde eerste leerjaarnieuw tabblad eigen lesmateriaaldoelen schriftbeeldaspectenalgemene doelen beelddoelen muzikale opvoedingdoelen muzisch taalgebruikbrugsommen tot 20themaplaten maartdoelen bewegingsexpressiecarnavalhoekjedoelen dramaleestabel leesmapmanga met kinderendoelen dramacontroleblaadje agendaalgemene doelen muzischehuiswerkje spellingblanco honderdveldherhalen tot 100muzische picto's en blanco fichedoelen spellingnog eens doelen spellinggedicht, memory en versiering carnavaldoelen spelling VVKBaOtafels visueel voorstellenwandplaten februarivlakke figureng/ch - d/tverzameldoos klokjesKompas +huiswerken spellingbeoordelen spreekopdrachtfiches spelhoeknummer 1 van de weekbewegen is gezondhuiswerk onthoudwoordentip voor extra werkdrie opbergdozen,
Indrukwekkend lijstje toch? :)
Doel 2015: opnieuw leuk materiaal bedenken (maar mezelf niet voorbij hollen!)

12 sites of blogs in de kijker zetten (ééntje per maand)
Er kwam onlangs een nieuw tabblad (Links) op mijn blog waarmee dit doel meteen werd gehaald, maar uiteraard zette ik doorheen het jaar ook een aantal webstekjes voorop.
Educaplayblog juf StephanieAduisJuf LauraKims leeshoekjegoeie leessitesCocojadejuf Ankekinderfilmpjes.netMiss AiesjWorksheetfun
Elf in totaal + nieuw tabblad = mission accomplished :) Doel 2015: af en toe een nieuwe site voorstellen (en dat moet met al dat enthousiasme op het net zeker lukken) en onthouden welke ik allemaal in de picture zette (want ik vergeet ze soms te gebruiken!)

* een 5-tal resto- en reisideeën posten zodat iedereen nieuwe adresjes leert kennen
Vogezen't Roodhuis in RumbekeDe StoepaDe KluzeMas de Camille
Ik had eigenlijk nog meer tips dit jaar, maar ik kwam er niet steeds toe om er iet over te schrijven. Ik probeer dit in 2015 wel te doen. Intussen heb ik wel ook een handig overzicht op het nieuwe tabblad.
Doel 2015: opnieuw 5 tips. Moet zeker lukken want het is toch de bedoeling om wat meer te genieten :).

* de tijd nemen om 5 films te bekijken en ze hier te beoordelen
The TouristThe DepartedThe ReaderErnest en Celestine
Vier blogpostjes, maar toch een achttal films gezien dit jaar :). Ik keek ook naar de laatste twee films van Harry Potter, ik genoot van 'De rouille et d'os' en lachte met 'Intouchables'.
Doel 2015: een film per maandje meepikken en toch minstens 6 op mijn blog posten.

* minstens 10 recepten voor beginners
Perentaartrijst met ham, tomaat, ei en ananasrabarberconfituurrabarber als groentespaghetti bolognaiseovenschotel met bloemkool, ham, kerstomaten en eierenchocoladecake met bloemsuikermarmercake van Pietzelfgemaakte donuts
Negen... dus eigenlijk net niet, maar best tevreden.
Doel 2015: wat meer koken voor mijn wederhelft en 10 receptjes op Gietjes Corner.

* in totaal zo'n 250 berichten schrijven want als je alle bovenstaande vooropgestelde doelen optelt, zou je aan 250 moeten komen. Lukt dit niet dan is alles over de 200 goed (dan doe ik beter dan 2013) :)
Ik schreef er welgeteld 285 en ik ben best wel trots op dit aantal! Beter doen zal moeilijk zijn want ik vind het aantal nog altijd ondergeschikt aan de inhoud.
Doel 2015: met 250 nieuwe berichten zou ik al heel tevreden zijn!

* mijn bezoekersaantal verdubbelen - we zitten nu op een kleine 30.000 en ik hoop dat ik in december de kaap van 60.000 overschrijd.
Wanneer ik die kaap precies overschreden heb, weet ik niet meer. Wat ik wel weet, is dat ik 2014 vlot over de 200.000 ging! Ik vind dit nog steeds een machtig getal! Verdubbelen naar 400.000 zou gigantisch zijn...
Doel 2015: gewoon over de kaap van het half miljoen gaan :). Doelen mogen toch wat uitdagend zijn, niet?!

Daarnaast vind ik het ook belangrijk om mensen te blijven inspireren. Ik kreeg sinds het oprichten van mijn e-mailadres gietjescorner@hotmail.com al een 100-tal mails en daar ben ik blij om. Dat wil zeggen dat ik al 100 keer mijn materiaal kon delen en er iemand gelukkig mee kon maken. Bij deze hoop ik dat jullie me zullen blijven mailen. Dit is tenslotte ook één van de redenen waarom ik met Gietjes Corner ben gestart. Ik wil niet dat mensen tijd en energie blijven steken in materiaal die al bestaat!
Die 100 mails lijken achteraf nu zo belachelijk want in 2014 kon ik de vraag amper bijhouden. Met als gevolg dat we het in 2015 helemaal over een andere boeg gooien.
Doel 2015: inkomende mails terug binnen de 24 à 48 uur beantwoorden én alle documenten via Google Drive delen.

Misschien nog een leuke statistiek... (en het allerlaatste voor vandaag)
Vind-ik-leuks op Facebook: 364
Doel 2015: 500?


Ik wens iedereen een heel gelukkig, creatief, boeiend en leerrijk 2015 toe!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...