woensdag 14 januari 2015

Flitsen voor het naar buiten gaan!

Zowel in Nederland als in België nemen de tafels een heel belangrijk stuk van het rekenonderwijs in beslag. Daarom wil ik die op tal van manieren inoefenen. Ooit kreeg ik een mail toegestuurd rond een tafeltoren, ik zie ook heel wat concrete tekeningen om een tafel aan te brengen (klavertje vier, eierdozen,...) en op Pinterest en andere blogs zag ik heel wat ideeën voor leuke en interactieve oefeningen. Daarom wil ik daar in de toekomst ook werk van maken. Ik weet echter niet goed hoe en wanneer ik het allemaal zal doen, maar ik probeer vooral rustig te blijven... :)

Ik merk dat kinderen echt gemotiveerd moeten worden om die tafels te kennen en ik probeer het vanaf morgen nog eens op een andere manier. Bij mij kennen ze nu eigenlijk nog maar drie tafels (1,2 en 10) en het is de bedoeling om de les een minuut voor de bel te stoppen. Ik toon dan een flitskaart aan iedere leerling en bij een juist antwoord mogen ze naar buiten. Bij een fout antwoord, moeten ze de tafel helemaal opschrijven. Dus 0 x ... = ... of 0 : ... = ...  en dan mogen ze daarna pas naar buiten. Op die manier weten ze dat ze thuis ook wat extra zullen moeten oefenen, willen ze niet te veel speeltijd verliezen. Ik weet niet of het zal werken en of de kinderen het leuk zullen vinden, maar ik hou jullie hier zeker op de hoogte van mijn bevindingen, vorderingen en aanpassingen.

Voor het flitsen gebruik ik mijn kaartjes die ik al een hele tijd terug maakte en die jullie hier gemakkelijk kunnen downloaden.

















Als de kinderen een fout maken tegen een welbepaalde tafel, moeten ze niet alleen de tafel schrijven. Ze krijgen ook een kaartje mét de oplossing op hun bank geplakt zodat de kinderen de juiste oplossing zoveel mogelijk zien.


Ook deze kaartjes stel ik gratis ter beschikking via de volgende link.

Veel rekenplezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...