dinsdag 13 januari 2015

Leesvernieuwingen - Deel 3B

Gisteren had ik het over het toneellezen binnen ons tandemlezen en vandaag wil ik het nog over een andere activiteit hebben. Ik zei toen al dat er vijf activiteiten zijn en in vijf weken doorlopen de kinderen van het tweede elke activiteit. De leerlingen van het vijfde begeleiden die volledige periode dezelfde oefening. Op die manier kunnen ze steeds beter worden in het helpen van de kinderen.

Begrijpend lezen

Bij het tandemlezen willen we ook graag dat kinderen hun begrijpend lezen gaan oefenen. Op die manier zouden ze ook de teksten in de klas beter moeten begrijpen. Een tijdje geleden schaften wij de map 'Ik lees, ik doe' van Abimo aan en daar vertelde ik jullie hier al meer over.



Ik werkte alle opdrachten uit en stak ze één voor één in een map. Op de voorkant kwam het nummer en de titel van de opdracht en de map zelf voorzag ik van een verbetersleutel, een opdrachtenblad en een aantal werkbladen.

Verzameling mappen...



Opdrachtenkaart...



Werkblad...



Verbetersleutel...



Uiteraard kan ik deze opdrachten niet met jullie delen want ze zijn niet van mijn hand. Je kunt ze via deze site bestellen en kosten 45 euro per map. Geen geld als je het mij vraagt want wij kunnen er een heel jaar mee vullen. Heb je geen tandemlezen in de klas dan zijn ze ook inzetbaar tijdens hoekenwerk, contractwerk en allerhande andere leesvormen.

Bij dit begrijpend lezen krijgen de kinderen elk een overzicht van de te maken opdrachten waarop ze makkelijk kunnen aanduiden waar ze gekomen zijn. Is een oefening af, dan zetten ze een kruisje. Zijn ze aan een oefening begonnen, maar moet die de volgende beurt afgewerkt worden, dan zetten ze een schuine streep. Op die manier weten ze nog waar ze vijf weken later moeten aan werken.

Wens je het overzichtsblad ook te gebruiken? Nog heel even geduld... het staat waarschijnlijk op mijn stick die nu op school ligt. Ik probeer het morgen via Google Drive ter beschikking te stellen.

De andere activiteiten doe ik binnenkort zeker ook nog uit de doeken! 

2 opmerkingen:

  1. hoi Gietje,

    Ik heb de leesopdrachten van Abimo besteld. Bedankt voor alle tips!
    Ik mailde jou ook al eens voor wat andere materialen. Ik weet niet of je die nog wil delen, zo niet ... geen enkel probleem! Ik haal als juf met veel ervaring, maar voor het eerst in het tweede, heel veel inspiratie uit je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer zo snel mogelijk alle documenten via Google Drive aan mijn blogje te linken dus hou het zeker in de gaten!

      Verwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...