zondag 8 februari 2015

Tafels flitsen op een licht aangepaste wijze :)

Het was hier de afgelopen weken veel te stil naar mijn normen, maar daar proberen we vanaf vandaag weer verandering in te brengen. Ik ben intussen alweer met een drietal projecten begonnen (HELP!) en ik heb de indruk dat er in de vakantie toch weer het een en ander op een rijtje zal moeten gezet worden. Het is sterker dan mezelf om steeds opnieuw met iets anders te beginnen. Het probleem is dat niet alleen mijn hersenpan daarvan afziet, maar ook het uitzicht van mijn living. Die is immers een perfecte weerspiegeling van mijn 'über'warrig hoofd.

Een tijdje terug had ik het hier over 'flitsen voor het naar buiten gaan'. Ik moet zeggen dat dit heel erg goed werkt voor het ogenblik. Kinderen willen de tafels goed kennen en willen niet zomaar binnenblijven tijdens de speeltijd. Het enige wat ik nu nog wat moet verkorten is de tijdsduur. Soms moeten ze nu nog lang nadenken voor ze met het antwoord op de proppen komen. Na de vakantie zal ik er een tijdslimiet opzetten.

Eerst was het de bedoeling om hen - bij een fout - de tafel te laten opschrijven, maar ik merk dat dit wel wat tijd in beslag neemt en dat dit voor kinderen van het tweede leerjaar nog niet zo evident is. Daarom heb ik iets anders bedacht. Via Somprint drukte ik vijf blaadjes per tafel af en dit zowel voor de maal- als deeltafel. Ik kopieerde ze eerst en bewaarde ze in een map voor volgend jaar en daarna verknipte ik de kopieën in strookjes met tien oefeningen. Die verdwijnen straks allemaal in een omslag. Die omslagen worden opgehangen in de klas en als de kinderen een foutje maakten tegen een tafel moeten ze zelf tien oefeningen nemen en die oplossen. Het strookje plak ik achteraf in hun oefenschrift. Als de kinderen blijven fouten maken tegen eenzelfde oefening wordt de tafel mét oplossing op hun bank geplakt.

De omslagen voorzag ik uiteraard van een duidelijke afbeelding...


Voor de flitskaarten, de kaarten met oplossingen of het oefenschrift kun je op de linkjes hierboven klikken. De kaartjes voor de omslagen vind je hier.
Uiteraard post ik nog eens een foto als alles afgewerkt is en in mijn klas ophangt.


Nog een fijne zondag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...