zondag 1 maart 2015

Een paar nieuwe klankkaartjes!

Een hele tijd geleden toonde ik jullie hier al een paar van mijn klankkaartjes. Daarna maakte ik er ook nog eens voor de f en v. Ik miste er echter nog een aantal voor mijn klas en daarom maakte ik deze week werk van de aai, ooi, oei, eeuw en ieuw.


Wanneer kinderen vaak dezelfde fout maken tegen eenzelfde klank, dan hang ik zo'n klankkaartje op hun bank. Zo zijn er in het begin van het tweede leerjaar veel kinderen die moeite hebben met de eu en ui. Daarna zijn er dan weer leerlingen die telkens de j bij een aai, ooi of oei schrijven. Aan de hand van deze kaartjes wordt dit probleem eigenlijk behoorlijk snel opgelost. De kinderen zien het gedurende een lange tijd voor zich en na een aantal weken kun je het kaartje gewoon weghalen. Bij de meeste kinderen is de klank dan voldoende geautomatiseerd waardoor ze een pak minder fouten gaan maken.

De eerste reeks vind je hier.
De tweede reeks vind je hier.

Een heel fijne zondag gewenst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...