vrijdag 6 maart 2015

The Hunger Games en meer tijd voor mezelf

In de krokusvakantie lastte ik al eens een rustdag in en ik moet zeggen... dit smaakte naar meer. Na een kleine 10 jaar zwoegen in het onderwijs liep ik afgelopen maand een behoorlijke ontgoocheling op. Ik had zicht op één uurtje benoeming, maar ik kreeg halverwege februari te horen dat dit uurtje toch niet mijn richting uitkwam. Laat het me duidelijk stellen, dit wil niet zeggen dat ik minder hard zal werken. Helemaal niet. Het heeft me alleen maar wakker geschut. Mijn werk stond heel vaak - om niet te zeggen altijd - met stip op nummer één, maar ik heb mezelf - en vooral ook mijn allerliefste wederhelft - beloofd om die 'prioriteiten top vijf' wat overhoop te halen.

Daarom ga ik toch wat meer tijd vrij maken voor mezelf, mijn vriend, mijn familie en vrienden. Pas op, geen loze woorden hoor. Ik heb er de afgelopen week wel degelijk al werk van gemaakt. Zaterdag liet ik mijn schoolwerk voor één dag helemaal aan de kant liggen en laat ons stellen dat dit al héél lang geleden was. Ik maakte wat tijd voor mezelf, voor het huishouden en voor mijn allerliefste ko waar ik al bijna 15 jaar lief en leed mee deel :).

Een grote intro om gewoon maar te zeggen dat we vorig weekend gezellig samen naar een film keken. Naast mijn passie voor het onderwijs heb ik echter nog heel wat meer hobby's. Zo is lezen er één van, maar ook films kunnen me meestal echt wel bekoren. Mijn digibox staat al jaren vol en vanaf nu maak ik dus echt tijd om er een aantal te bekijken. Dit weekend werd het 'The Hunger Games', een film gebaseerd op het boek van Suzanne Collins.


Gegevens


Uitgegeven in: 2012
Regisseur: Gary Ross
Producenten: Nina Jacobson en Jon Kilik
Scenarist: Suzanne Collins (en Gary Ross, Billy Ray)
Hoofdrolspelers: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson
Muziek: James Newton Howard
Montage: Christopher S. Capp, Stephen Mirrione en Juliette Welfling
Speelduur: 142 minuten


Het verhaal



Als je het boek al gelezen hebt, weet je waarover het verhaal gaat, maar niet alle filmkijkers lezen natuurlijk graag. Daarom probeer ik hier in het kort te vertellen waarover de prent gaat. Eerst en vooral moet je weten dat deze film Science Fiction is. Laat je hierdoor vooral niet afschrikken want dit label staat uiteraard niet gelijk met een slechte film. Vroeger liet ik alle SF-films aan de kant liggen, maar eens je over die 'onnozele' grens hebt gezet, kun je echt ook heel wat goeie verhalen zien binnen dit genre.

Het verhaal handelt over de Hongerspelen en die spelen zich af in Panem, een toekomstige wereld. Het is zo dat Panem in 12 districten is verdeeld en uit elk district worden een jongen en meisje afgevaardigd om te gaan vechten tegen elkaar. Er mag maar één overwinnaar overblijven, al de rest sterft in het 'spel'.

Wil je meer details of heb je heel het verhaal nodig? Kijk dan snel even hier.


Mijn mening (+/++)


Het verhaal lijkt mij op zich wat bij het haar gegrepen. Moorden tot één iemand overblijft... waarom? Hoe komen ze erbij en waarom komt er niemand in opstand? Eens je je over deze vragen hebt gezet, kun je echter wel genieten van deze film. Sommige scènes zijn gruwelijk, andere dan weer emotioneel en mooi. Ik vind het zelf een goeie film, maar geen topper. Uiteraard heeft hij me wel nieuwsgierig gemaakt naar het boek :).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...