zaterdag 11 april 2015

Nog een spelfiche voor Mumbo Jumbo-fun!

Ik toonde jullie hier al een aantal spelfiches en vandaag maakte ik er nog maar eentje. Er lagen hier al een hele tijd een aantal spelletjes op mijn leerlingen te wachten, maar ik slaagde er maar niet in om ze ter hand te nemen en er een fiche bij te maken. Aangezien de vakantie me toch wat rust en tijd geeft, profiteer ik ervan om zoveel mogelijk rondslingerend materiaal ter hand te nemen en er echt iets mee te DOEN. Bij deze dus nog maar eens een spelfiche voor die leuke spelhoek in je hoekenwerk. Ik maakte er al eentje voor Teken het maar, voor Halli Galli en voor Jenga en Mikado. Vandaag deel ik er een rond Mumbo Jumbo. Een heel leuk spel om in teamverband te spelen.

Korte omschrijving

Het spel bevat vijf thema's: uitbeelden, omschrijven in zinnen, in 7 woorden omschrijven, neuriën en snelle vragen. Door het brede aanbod kan dit spel in heel wat klassen worden ingezet. In mijn tweede kies ik ervoor om drie soorten fiches te gebruiken. De andere houd ik aan de kant. Neuriën is leuk, maar de liedjes zijn niet voor kinderen van die leeftijd.
Aangezien kinderen in teamverband moeten spelen, leren ze ook op een andere manier omgaan. Ze moeten elkaar steunen en vertrouwen bieden. Anders zullen ze nooit kunnen winnen. Het team die het meeste fiches binnen rijft is immers de winnaar!

Spelfiche

Het is de bedoeling om het spel in eerste instantie uit te leggen aan de hele klas, maar met de fiche bij de hand kunnen de kinderen achteraf zelfstandig aan de slag en hebben ze geen begeleiding van een leerkracht meer nodig. De spelfiche werd voor een tweede leerjaar uitgewerkt, maar mits enige aanpassing kun je dit spel zelfs met volwassenen gaan doen. Het is zelfs een uitstekende oefeningen voor mensen die Nederlands aan het leren zijn. Heel erg bruikbaar dus, deze bijdrage van vandaag :).



Wil je deze fiche gebruiken in je klas? Dan kan je ook die weer gratis downloaden. Kijk snel even hier.

Later volgen er zeker nog fiches voor Rummikub Junior, Doolhof en het Grote Basisschoolspel.
Hou Gietjes Corner dus zeker in de gaten!


Bron:
* http://www.bol.com/nl/p/reis-mumbo-jumbo/1004004011067388/?country=BE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...