zaterdag 17 oktober 2015

Slingerlezen, jaargang 2

Vorig jaar startte ik in mijn klas met slingerlezen en ik had het er in oktober ook over op mijn blogje. Wil je nog even terugkijken? Klik dan hier.

In het kort komt het hierop neer:
* Twee keer per week (bij mij op maandag en vrijdag - al moet ik er dit jaar nog routine in krijgen!)
* Kinderen kiezen een boekje uit het boekenrek (klasbieb aangevuld met boeken uit de dorpsbieb)
* Ze lezen allemaal vrij voor een tiental minuten (tot een kwartier). Hangt natuurlijk af van de klasgroep en de leeftijd van de kinderen.
* Wanneer de kinderen een boekje uit hebben, mogen ze een vlagje gaan invullen.


Wil je dit vlagje ook graag gebruiken? Dan kan dat. Kijk snel even hier.

De bedoeling is om met de klasgroep zoveel mogelijk vlagjes te verzamelen. Aangezien ik in het tweede leerjaar sta, werken we samen tot 100 vlagjes
Vorig jaar verliep dat invullen van de vlagjes echter iets te chaotisch. Kinderen kwamen te pas en te onpas om een vlagje vragen en ik had er eigenlijk helemaal geen zicht op wie het boekje nu wel degelijk goed had gelezen. Daarom maakte ik de voorbije weken nog iets aanvullends.

Ik las zelf al een twintigtal boeken uit de klasbieb en maakte er fiches over. Op die manier kan ik achteraf makkelijk een aantal vragen aan de kinderen stellen. Ik doe dat tijdens een muzische les of tijdens een inoefenmoment, net voor de speeltijd of tijdens het drinkmoment na de speeltijd. Het is soms wat zoeken, maar het lukt voorlopig wel.

Na het 'ondervragen', zijn er twee mogelijkheden. Ofwel heeft het kind het boekje goed begrepen en mag het een vlagje invullen. Anders moeten ze ofwel het boekje opnieuw lezen of een ander boekje kiezen. Er mag dan echter wel geen vlagje worden ingevuld. Op die manier weet ik zeker dat de vlaggetjes gelijk staan aan het werkelijk lezen van een boekje. Uiteraard moet je hier controleren of het boekje eventueel niet te moeilijk was voor de lezer. Het is immers niet de bedoeling om de lezers te ontmoedigen. Ik zat dit jaar ook al eens een tijdje bij een kind. Eigenlijk zie ik het slingerlezen als geheel vrij lezen, maar soms hebben bepaalde leerlingen toch wat hulp of sturing nodig.

Nu heb ik nog een vraagje. Ik heb de kinderen een beloning beloofd om de 25 vlagjes. Dat wil zeggen bij 25, bij 50, bij 75 en dan een reuzeverrassing bij 100. Heeft iemand ideeën?! Ik wil natuurlijk niet al te groots beginnen, maar het mag ook geen prul zijn. Anders zien de kinderen misschien het nut niet in van het lezen. Alle tips zijn welkom!! Laat ze hieronder achter of schrijf iets op mijn Facebookpagina! Ik zou er heel blij mee zijn!!




Ik kwam nu nog niet tot de fiches, maar die deel ik een dezer dagen!


Bronnen:
* http://www.omniskaters.nl/pages/57/toerkalender/?eventid=478

2 opmerkingen:

  1. Hoi
    Ik maakte op het einde van het jaar, als beloning voor het lezen, frietjes met de kinderen van het tweede leerjaar. Hier is natuurlijk wel hulp van (groot)ouders voor nodig. Dit is misschien een idee om na 100 vlaggetjes te doen :)
    Bedankt trouwens voor het leuke idee.

    Groetjes
    Julie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo,
    Ik koop b.v. een leuk gummetje of een grappig potloodje bij de b.v. action , folietje erom en het is helemaal leuk. Dit kan ook b.v. als beloning voor een leesopdracht in een vakantie (leesbingokaart)
    Bedankt voor jou idee.
    Groetjes
    Hanneke

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...