maandag 2 november 2015

Nieuwe website!

Ik had mezelf beloofd het een en ander door te nemen tijdens deze vakantie. En laat dit nu precies zijn wat ik vandaag heb gedaan! Niet dat ik nu klaar ben met doornemen, ah nee... :).

Vanmorgen vatte ik nog het plan op om mijn ramen te kuisen, maar tegen de middag was hier in de Westhoek de overheerlijke zon verdwenen waardoor ik mijn huishoudelijke klusjes - ssht, met plezier - aan de kant schoof. Ik heb heel even tijd genomen voor mezelf met een boek vol weetjes en het blogboek van Kelly Deriemaeker, maar daarna ging ik weer aan de slag voor mijn klas.

Vandaag kwam ik op de site tafelsoefenen.nl. Deze webstek kwam ik doorheen de jaren al een paar keer tegen. Ik nam echter nog nooit de tijd om de oefeningen allemaal eens te overlopen en ik moet je zeggen, het zijn er heel wat! Trek dus zeker een uurtje uit om alles uit te testen en te spelen. Er staan er immers meer dan 30 op.




Mede dankzij deze site broeiden er weer enkele ideeën in mijn binnenste. Zo oefende ik de voorbije jaren in het tweede wel heel vaak op de tafels, maar te veel op dezelfde manier naar mijn aanvoelen. Daarom wil ik het dit jaar anders aanpakken. Ik moet zeggen dat mijn timing dit schooljaar echt goed zit. Ik bracht x en : een paar weken voor de herfstvakantie aan en de tafel van 1 werd gememoriseerd. Volgende week is het dan de bedoeling om met de tafel van 2 aan de slag te gaan.

Hoe ik dit precies aanbracht, laat ik hier ooit ook wel nog eens weten, maar ik zou per tafel eigenlijk een soort hoekenwerk willen maken. Op die manier zouden de kinderen op heel veel verschillende manieren de tafels kunnen leren. Ik dacht aan het volgende:
* gezelschapspel
* computer
* knijpkaarten
* flitskaarten
* bingo
* ...

Dit zou ik allemaal willen verzamelen en zo dagelijks de tafels op een speelse manier laten inoefenen. Het staat helemaal nog niet op poten, maar ik ben er wel zeker van dat ik de spelletjes van tafelsoefenen zal gebruiken. Mijn eerste werk is nu om deze spelletjes te filteren en in groepen op te splitsen. Zo handelen sommige spelletjes meteen over alle tafels en die zijn uiteraard maar op het einde van het schooljaar inzetbaar. Het is mijn bedoeling om er bij elke tafel een 3-tal te introduceren en op die manier komen de meeste dan doorheen het jaar aan bod. Uiteraard zouden de kinderen op andere momenten (in het gewoon hoekenwerk,...) ook aan de slag kunnen met deze spelletjes. Per drie spelletjes zou ik ook een fiche willen maken. Op die manier hoef ik niet meer te helpen en kunnen ze bij de computer zelfstandig aan de slag. Natuurlijk deel ik die kaarten dan weer hier op mijn blog.

Niet veel huiselijke taakjes gedaan vandaag dus, maar weer heel wat opgestoken en plannen gemaakt. Laat dat nu juist zijn wat ik het liefste doe :) (al was ik ook heel erg blij dat ik vandaag mijn schattige nichtjes zag!).

Bronnen:
http://theredish.com/img/tafels%2520oefenen%2520games
* http://www.tafelsoefenen.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...