maandag 15 februari 2016

Bijbelplaten voor de klasmuur!

Ooit vertelde ik jullie hier hoe mijn schooldag elke keer opnieuw begint. Bij mijn collega in het vierde zag ik de dobbelsteen en die heb ik - zonder schaamte - gewoon overgenomen ;). Ik vond het een superidee en de kinderen vragen er zelf naar als ik het durf te vergeten. Voor meer info over die dobbelsteen, kun je terugkijken naar de link in de eerste zin van dit blogpostje.


Er zijn zes mogelijkheden na het gooien van deze dobbelsteen en het is over die mogelijkheden dat ik het de komende weken wil hebben. Hier valt immers heel veel mee te doen. Ik deel het wat op zodat het geen te lange postjes worden, maar ik beloof dat ik tegen de grote vakantie (of misschien zelfs tegen het paasverlof) alle zes vlakken van de dobbelsteen volledig heb uitgewerkt. Wat zeg je daar van? :)

We beginnen vandaag met OT-NT. Kinderen vinden het supertof als dit gegooid wordt. Dan mogen ze immers naar een Bijbelverhaal luisteren. Ik vertel er altijd bij dat ik zelf niet weet of dit echt is gebeurd en dan zijn de kinderen ook wel kritisch (of sommigen toch). Op die manier probeer ik hen ook wel bij te brengen wat geloven precies inhoudt en dat lukt zelfs met deze jonge kinderen al aardig.

Vroeger las ik uit een moeilijkere Bijbel voor, maar die verhalen spraken niet echt aan bij de kinderen uit het tweede. Daarom ging ik een tijdje terug - op het Boekenfestijn - op zoek naar een andere versie. Ik kwam de volgende tegen...



In dit boek staan telkens korte verhalen die rijkelijk geïllustreerd worden. Het is de bedoeling om zo veel mogelijk verhalen voor te lezen en die dan in de klas zichtbaar te maken. Ik maakte dus van elk verhaal een wandplaat door middel van het kopiëren van de prenten in het boek.


Ik voorzag de wandplaten ook van titelkaartjes zodat er terug naar andere, vroegere verhalen kan verwezen worden. Alles verzamelde ik uiteraard weer in een passende doos!

Dit zijn de titelkaartjes (samen met de prenten in de doos):


en dit is dan de doos...


Gewoon een kopie nemen van het boek en op de bovenkant van de doos kleven. 
Alles mooi verzameld om jaren te gebruiken.

Wil je de titelkaartjes ook graag? Dan kan dat uiteraard, dat weet je intussen al denk ik :).
Je kunt ze via volgende link allemaal downloaden! Gewoon nog even knippen, lamineren en knippen en klaar is Kees!

Maar dat is eigenlijk nog niet alles. Ik heb nog een aantal andere plannen met deze Bijbelverhalen. Altijd maar opnieuw gewoon voorlezen uit het boek is misschien wat saai. Bij mijn klasgroep van dit jaar loopt dat behoorlijk vlot, maar sommige groepen verwachten wel wat afwisseling. Daarom maken de volgende hersenspinsels weer wat webben in dat overvolle hoofd van mij:
* Ik wil ook nog op zoek naar andere manieren om een Bijbelverhaal te brengen. De afgelopen weken en maanden kwam ik wel al een aantal ideeën tegen: een Bijbelverhaal via een lied aanbrengen, vertellen bij vertelplaten, sommige Bijbelverhalen werden in Lego gemaakt en kun je terugvinden op Youtube,...
Uiteraard zijn alle andere suggesties hier zeker meer dan welkom! Laat gerust een reactie hieronder achter of stuur een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com.
* Aan de hand van deze Bijbelverhalen zou ik samen met de kinderen graag een kleine kinderbijbel (per kind) opbouwen. Dan hebben ze na een jaar ook iets om mee te doen naar huis. Ik zou daarom aan elk verhaal dat wordt voorgelezen een opdrachtje koppelen. Die kunnen ze dan tussendoor maken. Dit zijn geen zo'n vage plannen meer, ik heb al een aantal opdrachten klaar staan :).

Bij deze heb ik jullie hopelijk weer heel wat nieuwe ideeën aangereikt en hou ik jullie warm om Gietjes Corner te blijven volgen! Er komt trouwens nog heel veel meer, ook over de andere vijf vlakken van de dobbelsteen! 

Tot gauw!


Bron:
* https://www.bol.com/nl/p/een-bijbel-voor-jou/1001004002406915/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...