maandag 9 mei 2016

Versjes voor de lessen schrift

Vorige zaterdag liet ik jullie al een overzicht van liedjes voor de lessen schrift zien en vandaag doe ik hetzelfde voor de verzamelde versjes. Eerder had ik het al eens over dit soort instap en dat zag je hier.
Dankzij enkele tips van jullie en het verder uitpluizen van internet deed ik nog wat aanvullingen én maakte ik ook blaadjes voor de leerlingen. Deze kun je onderaan dit bericht - net zoals de liedjes - helemaal gratis downloaden!

Versjes


Twee handen op de tafel, twee voeten op de grond.
Zit stevig op je stoeltje en kijk niet in het rond.

Schrijven met gemak is een vinger zonder knak.

Eén hand om mee te schrijven
één op het papier.
Die schuift het blad naar boven,
zo schrijf je met plezier.

                                           Mijn voeten stevig op de grond,                                            
tegen de leuning met mijn kont.
Mijn rug is recht, mijn schouders laag,
een vuist tussen de tafel en mijn maag.
Mijn hoofd naar voren, iets gebogen,
ik heb wat wijde ellebogen.
Ik houd mijn pen losjes vast,
anders krijg ik straks nog last.
Want schrijven zonder pijn
is toch heel erg fijn!


Versje voor zelfevaluatie
Mijn schrijfwerk is klaar, maar ik nog niet.
Welke letter doet me verdriet?
Die krijgt een rode streep, zodat je het ziet.
Welke letter maakt me blij?
Die krijgt een blauwe wolk van mij.


Handversjes


Tien turnertjes die lopen door de zaal,
tien turnertjes die stoppen allemaal.
Buigen, strekken, buigen, strekken,
ze springen op de grond.

Tien turnertjes die lopen door de zaal.
Ze liggen op de grond
en draaien rond en rond en rond.

Tien turnertjes die lopen door de zaal.
Ze springen... En verdwijnen allemaal!



 ‘Tien kleine biggetjes’ 

Tien kleine biggetjes
die stonden op een rij
de eerste keek verlegen
de tweede lachte blij

de derde danste vrolijk
met nummer vier in ’t rond
en vijf keek heel rustig
hoe zes haar strikjes bond

big zeven was een slimmerik
hij sloeg flink op de trom
acht die kon wat fluiten
en stond daarbij wat krom

big negen zong een liedje
en knorde wel daarbij
en tien sloot vrolijk vlaggend
de lange biggenrij


 ‘In een grote berg’ 

In een grote berg
slaapt een kleine dwerg

De zonne stijgt de hemel op
ze reist en reist tot aan de top

Daar staat ze helemaal hoog
aan de blauwe hemelboog

De vogeltjes zingen allen blij
Een langslaper ben jij

Het dwergje echter hoort het niet
het slaapt en slaapt zoals je ziet

Daar komt kevertje Krabbelteen
en kruipt over het dwergenholletje heen.

Het kruipt over het dwergenneusje stop
Hatsjie… daar staat het dwergenmensje op.


 ‘Zo doet het slakje’ 
https://www.youtube.com/watch?v=XGBnOraU9lY


Het slakje kruipt al uit z’n huis
kruip, kruip, kruip, kruip

Het strekt de beide voelhorentjes uit
sluip, sluip, sluip, sluip

Het trekt ze nu weer in
en kruipt vlug vlug z’n huisje in

In zijn warme ronde huis
voelt hij zich helemaal thuis

Lief slakje klein
waar mag jij nu toch zijn?


 ‘Koning Zwaan’
https://www.youtube.com/watch?v=gTqUk7-gdN0

Koning Zwaan
komt daar aan
komt bij ‘t kleine kindje staan

schud een veertje
drinkt van het meertje
en moet dan weer verder gaan

Koning Zwaan
vliegt daar aan
wilt op kleine kindje landen
wil eten uit zijn handen
en moet dan weer verder gaan

Koning Zwaan
komt daar aan
komt bij ’t kleine kindje staan
wil het kindjes aaikes geven
omdat het honderd jaar mag leven
aai, aai, aai


 ‘Het snoepwinkeltje’ 
https://www.youtube.com/watch?v=c7cfEQ0hmtg

Tingelingelingeling
de deur gaat open
juffrouw, mag ik wat lekkers kopen

zuurtjes en wat chocola
leg het geld maar op mijn la

wil je soms wat zoute drop
nee juffrouw, al ons geld is op

heus, wij hebben geen centje meer
nu dan, tot de volgende keer

dag jantje en dag pietje

goeiemiddag juffrouw grietje


Dit zijn de versjes die ik vanaf volgend jaar wat meer zal inzetten en waarbij ik dus blaadjes met de tekst zal geven. Alle versjes van hierboven kun je hieronder downloaden!

1 opmerking:

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...