vrijdag 2 december 2016

Coöperatief leren... als dat niet leuk is!

Ik vond een hele tijd geleden een heel interessant document op Klascement. Eigenlijk ben ik zo'n seut die denkt dat ze alles beter zelf maakt, maar ik moet eerlijk bekennen dat er ook mooi kant-en-klaar materiaal op het net te vinden is.

Zo vond ik iets rond coöperatief leren. Dit houdt in dat kinderen leren samenwerken, dat ze leren van en door elkaar. De werkblaadjes komen dus niet van mij, maar vind je onder de volgende link. Het is gemaakt door Tinneke Gielen waarvoor DANK!
Coöperatief rekenen

De blaadjes zien er als volgt uit...


Een inhoudstafel van alle oefeningen vind je hieronder.
Inhoudstafel oefeningen coöperatief rekenen

Sinds het begin van het schooljaar geef ik de kinderen elke dag zo'n blad en het is de bedoeling dat ze met vier aan de slag gaan. Heel handig in mijn klas aangezien ik 16 kindjes heb. Een veelvoud van vier is het handigst, anders kunnen kinderen eventueel ook per drie of twee werken. Dan krijgen ze twee letters in plaats van één.
In mijn klas ga ik op de volgende manier te werk:
* De kinderen gaan per vier zitten
* Elke leerling krijgt een letter van mij (en die blijft in mijn klas een hele maand gelden)
* De leerlingen maken de eerste kolom van het blad met z'n vieren
* Daarna gaan ze in duo's te werk
* De laatste kolom maken ze alleen

De kinderen vinden het fijn om op deze manier te werken en ik krijg snel zicht op welke kinderen al goed kunnen samenwerken en welke niet. Ook wordt er heel vaak intens geoefend en het neemt niet al te veel tijd in beslag. Een win-win-situatie voor iedereen dus :).

Elke maand krijgen de kinderen hun werkblaadjes gebundeld mee naar huis. Daar stop ik een brief bij zodat alle ouders weten hoe deze werkvorm in elkaar zit.
De brief kun je hiernaast makkelijk downloaden! Begeleidende brief coöperatief rekenen

Elke bundel wordt ook voorzien van een voorblad. Hierop moeten de kinderen de maand invullen en hebben de ouders de kans om de bundel te handtekenen.
Wil je dat voorblad ook gebruiken? Klik dan hieronder!


Nog een fijne werkdag iedereen!

5 opmerkingen:

  1. Ik wil heel graag hier mee aan de slag. Heb jij voor mij de blaadjes die ik kan downloaden.
    Krijg het niet voor elkaar op de site van klascement.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw wat knap materiaal ! Is er een mogelijkheid om de blaadjes te downlaoden.
    Mijn mail adres is caroline.verfaillie75@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waar kan ik deze blaadjes terugvinden? Ik vind het een zeer leuke manier van werken?
    Mijn mailadres is: denefkelly@hotmail.com

    mvg,
    Kelly

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb geen woorden voor de geweldige winst die je me hebt geholpen om in slechts een week te verdienen met binaire optiestrategie. Het spijt me dat ik in het begin twijfelde, ik heb $ 200 geïnvesteerd en $ 2500 verdiend in slechts een week, en bleef meer investeren, vandaag ben ik financieel succesvol is, kunt u contact met hem opnemen via e-mail: (tdameritrade077@gmail.com) whatsapp (+447883246472) Ik raad u aan niet te aarzelen. Hij is geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...