zaterdag 3 december 2016

Onthoudwoorden thuis oefenen

Ik vertelde jullie hier deze week al heel wat over de onthoudwoorden van het tweede leerjaar. Ik ben echter nog niet klaar met mijn uiteenzetting :). Vandaag wil ik jullie nog wat meer vertellen over hoe de woorden thuis ingeoefend kunnen worden.

De kinderen krijgen allemaal een mapje met een schrift en twee omslagen.


De voorkaft werd dit jaar zowel voor het mapje als voor het schrift gebruikt. Misschien pas ik die volgend schooljaar nog aan, maar dan laat ik het hier zeker weten.
Voor nu kun je het voorblad van hierboven downloaden:

De omslagen dienen voor de woordkaartjes. Daar had ik het in mijn post van vorige donderdag al over. Kijk zeker nog eens terug, moest je deze documenten gemist hebben. Klik HIER.
Wil je de voorblaadjes voor de omslagen downloaden, klik dan hieronder:

De bedoeling is dat de kinderen de kaartjes die ze meekrijgen, los knippen. Alles gaat in eerste instantie in de witte omslag. Het is echter niet nodig om elke keer alle woorden te herhalen. Daarom voegde ik er dit jaar ook een rode omslag aan toe. Daar kunnen de kaartjes waar kinderen nog moeite mee hebben in bewaard worden.

In het schrift stond er in eerste instantie niets. Ik verwachtte dat de kinderen zelf - eventueel onder begeleiding van een ouder - regelmatig zouden oefenen. Sommigen deden dit tot nu toe heel regelmatig, maar bij andere kinderen blijft het oefenschrift blanco. Daarom ging ik deze week aan de slag en maakte ik een aantal werkblaadjes. Af en toe zal ik zo'n blaadje meegeven zodat kinderen op een speelse manier kunnen oefenen. Het is niet verplicht om dit tegen de dag erna af te hebben. Ik leg dus geen extra druk op mijn leerlingen, ik wil ze gewoon proberen aan te zetten om wat vaker te oefenen.

Voorlopig heb ik drie blaadjes voor thema 1 en twee algemene blaadjes. Deze deel ik uiteraard al heel graag met jullie. 


Elk blad staat twee keer in het document omdat ik twee werkbladen op één pagina afdruk. 
Zo heb ik werkblaadjes op A5-formaat.

De bedoeling is om van ieder thema drie zo'n werkbladen te maken en ze dan eventueel nog uit te breiden. Je zult dus binnenkort voor elk thema een schrijfblad, een woordzoeker en een kruiswoordraadsel vinden. De rest volgt later. Ik zal vooral kijken waar er nog behoefte aan is. Het zou kunnen dat die drie blaadjes per thema meer dan voldoende zijn. Dan steek ik mijn tijd beter in iets anders denk ik dan ;).

Fijn weekend iedereen!

5 opmerkingen:

  1. Hoi, je werkblaadjes voor de onthoudwoorden zijn leuk gemaakt. Maakte je ze ook voor de andere thema's en wil je ze delen ?
    Groetjes,
    Katrien
    katrien@basisschoolimmaculata.be

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kwam er niet meer toe, maar ben er sinds vandaag weer mee aan de slag! Thema 1-2-3 is vandaag op Gietjes Corner te vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk gedaan! zelf werk ik ook met kameleon... Ik heb een soort woordpakketbundel gemaakt zodat de onthoudwoorden thuis ook nog eens geoefend worden. Met de kaartjes werk ik ook maar ik merk toch dat de tekening niet altijd duidelijk is naar het woord toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey, leuke oefenblaadjes van de onthoudwoorden! Heb je deze ook van de andere thema's?

    Groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hey! Wat een toffe werkblaadjes! Heb je de andere thema's ook reeds gemaakt?
    Groetjes,
    Tanya

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...