donderdag 3 augustus 2017

Derde spel is dammen!

Twee zomers terug had ik het hier al over mijn damzakjes. Wil je nog eens herlezen waar ik het toen over had? Klik dan snel op deze link.

Zoals jullie weten ging het sindsdien wat bergaf met mij (en vooral met mijn privé-leven) waardoor er nog meer werkjes bleven liggen. Niet dat ik daarvoor al heel gestructureerd bezig was, maar toch ;). Nu is het vooral de bedoeling om alles dat ik ooit al eens half maakte eerst af te werken. En dit deed ik onder andere met het volgende!

Ik knipte met een kartelschaar een aantal vierkanten uit een wit laken en ik tekende er damborden op. Elk hokje is in werkelijkheid 4 op 4 cm en zo zijn er tien op een rij. Ik gebruikte zowat alles wat ik vond om mijn damborden in te kleuren: textiel- en fluostiften, textielverf,...


Intussen spaarde ik heel wat doppen van flessen, 20 in elke kleur. Want je hebt er dus 2 keer 20 nodig om te kunnen dammen. Om het bord op de juiste manier te leggen, moet je er altijd voor zorgen dat er een gekleurd hokje in de rechterbovenhoek is en dit zowel voor speler A als speler B. 


Voor elk damspel maakte ik ook een zakje zodat alles netjes opgeborgen kan worden.


Om de kinderen te leren dammen, toon ik de volgende video. Deze staat ook ingepland in de eerste week van het jaarplan dammen (zie blogpostje van 31/07).


De rest van de planning bestaat eruit om de kinderen gewoon per twee, per drie of per vier te laten dammen. Als ze met grotere groepen spelen kunnen ze elkaar bijstaan. Kinderen die nog niet zo zeker zijn, spelen misschien liever met ondersteuning van een medeleerling. Op die manier kunnen ze ook veel leren van elkaar en kunnen ze zelfs overleggen indien dat nodig is.

Als kinderen in andere lessen eerder klaar zijn met bepaalde opdrachten dan kunnen ze per twee, per drie of per vier dammen als extra taak. Uiteraard kan het spel ook ingezet worden als tussendoortje voor de hele klas.

Als geheugensteuntje maakte ik ook nog volgende spelregelkaart. Deze drukte ik op A5 af en lamineerde ze. Op die manier kunnen ze samen met het veld en de doppen in het zakje opgeborgen worden.




Wil je de spelregels ook graag downloaden? Klik dan op onderstaande link.


Heel veel speelplezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...