dinsdag 31 oktober 2017

Herhalen is dagelijkse kost!

Vorig jaar stond mijn co-teacher van twee jaar terug voor het eerst voor haar eigen klas. Zij startte de dag met een herhalingsblad en ik vond dat zo'n goed idee dat ik deze werkwijze gewoon kopieerde in mijn klas. Ik schaafde hier en daar wat bij en zette het concept wat naar mijn hand, maar sinds september start ik de dag met 'dagelijkse kost'.

Terwijl huiswerken worden opgehaald en uitgedeeld, agenda's worden ingevuld,... kunnen de kinderen aan de slag met een herhalingsblad. Op die manier zijn de leerlingen van minuut 1 heel actief. Misschien vind je dit ook een goed idee voor je eigen klas. Door dit blad 's avonds op te stellen, kun je makkelijk leerstof herhalen die de voorbije dag aan bod kwam. Het blad kan heel erg gevarieerd zijn. Denk maar aan de kalender, wero, rekenen, de klok, onthoudwoorden,...

Om zelf met dagelijkse kost aan de slag te gaan, heb je aantal materialen nodig.

Ieder kind krijgt een mapje waar de blaadjes in verzameld worden.


Wil je dit voorblad gebruiken? Klik dan op onderstaande link. Je hoeft alleen de namen, de klas en mijn naam aan te passen.



Elke dag komt er een nieuw blaadje bij en ziet er als volgt uit...


Je ziet dat ik hier ook gebruik maak van mijn differentiatie met kaasjes. Heb je dat artikel gemist, kijk dan snel even naar het blogpostje van 11 oktober 2017.
Niet iedereen hoeft dus alles te maken en op die manier oefenen de kinderen veel meer verschillende zaken in. Bij de drie kaasjes worden ook al eens vragen gesteld die we klassikaal misschien nog niet hebben geleerd. Zo blijft het uitdagend voor iedereen en weten de kindjes die het wat moeilijker hebben ook dat zij tot het einde van het blad geraken.

Onderaan het tweede blad staat er telkens dezelfde oefening want elke dag dicteren we vijf woorden en één zin. Dit doen we aan de hand van flitskaarten. Deze deelde ik eerder al op mijn blog. Kijk maar eens hieronder. De nummer 1 van de week trekt zes kaartjes en met het zesde woord maken we klassikaal een zin.

Wanneer de maand voorbij is, bundel ik alle blaadjes zodat ze mee kunnen naar huis. Op die manier krijgen de ouders ook zicht op wat hun zoon of dochter maakt en wordt het mapje niet té vol.

Het voorblad zie je hieronder...


Elke maand wordt het blad op een ander kleurtje afgedrukt. 
Het voorblad voor de bundel kun je hieronder downloaden.

Om uit te leggen wat de kinderen doen bij dagelijkse kost en wat er met de bundel moet gebeuren, maakte ik ook een begeleidende brief.
Die ziet er als volgt uit...



De voorbije maand voegde ik ook nog een klein briefje toe. Op die manier weet ik welke blaadjes al af zijn en welke niet. Wanneer ze helemaal af zijn, doorstreep ik het nummer.
Of ik dit blaadje blijf gebruiken, weet ik nog niet. Waarom? Omdat het wel wat tijd vraagt om de boekjes te verbeteren en kruisjes te zetten. Want ik zet ook kleine kruisjes wanneer de kinderen iets moeten verbeteren. Als het verbeterwerk oké is, doorstreep ik het klein kruisje terug.

Het kleine blad ziet er als volgt uit...


Wil je het blaadje ook graag gebruiken, dan kan dat!

Intussen maakte ik dit jaar al heel wat blaadjes. In het begin van het jaar stonden er nog geen kaasjes op en voorzag ik het werkblad ook telkens van een nummer. Intussen is mijn werkwijze al wat geëvolueerd, wat vormgeving/differentiatie betreft, maar ook het volgnummer laat ik achterwege. Kinderen vullen dat nu zelf in. Zo kan ik volgend jaar misschien een blad opnieuw gebruiken en hoef ik het niet altijd opnieuw af te drukken (met een nieuw volgnummer). 
Ik zet alle blaadjes hier op een rij. Hopelijk krijgen jullie een idee van mijn bedoeling en kun je bepaalde oefeningen ook in jouw klas inzetten. 


Hopelijk begrijpen jullie wat van mijn hele uiteenzetting en zien jullie er wat in om deze werkvorm ook in jullie klas door te voeren. Het vraagt wat werk om elke avond een blad te maken, maar ik zie het zeker als een meerwaarde. 

Tot morgen!

12 opmerkingen:

  1. Wauw! hoe fantastisch is dit :D Al vraag ik mij echt af wanneer je dit allemaal gedaan krijgt... Tegen mijn 2 kindjes in bed liggen, mijn basis verbeterwerk gedaan is, is het al snel 23uur :(

    Bedankt om dit te delen! Als ik mijn eigen klas terug heb, neem ik dit zeker mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Exact hetzelfde gevoel ��

      Verwijderen
    2. Ik moet er - weliswaar met spijt in het hart - bij vertellen dat ik sinds juni 2016 weer alleen ben. Dat wil zeggen dat heel wat vrije tijd naar mijn klasje gaat. Werken lijkt mij nu de beste remedie. Dus ik kan aannemen dat het voor mama's onder ons een pak minder makkelijk is om 's avonds nog vele uren achter de computer te kruipen. Daarom ook dat ik het heel leuk en belangrijk vind om materiaal te delen. Op die manier kan ik mensen niet alleen inspireren, maar hoop ik ook wat tijd vrij te maken voor jullie!

      Verwijderen
  2. Knap werk .... Eens zoeken waar we dit nog kunnen inplannen. Wij doen vanaf dit schooljaar kwartierlezen na het belsignaal.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe zowel dagelijkse kost als lezen dagelijks. Oké, dan kun je soms minder andere lessen geven, maar ik vind deze zeker even zinvol!

      Verwijderen
  3. Wat een goed idee! Mijn leerlingen lezen al 2x per week 15min. Dit zou ik op de andere dagen kunnen toepassen. Dank je wel om te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was net zelf over zoiets aan het denken voor mijn derde leerjaar. Hoe lang spendeer je hier tijd aan per dag in de klas?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo. ik wil dit ook gaan gebruiken in het derde. Misschien kunnen we onze materialen dan uitwisselen.

      Verwijderen
  5. wow, leuk idee, zelfs voor mijn klas anderstalige mama's

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtwerk. Proficiat. Super goed idee ook. Je bent een schat dat je dit wil delen met ons want als alleenstaande mama van 2 kom ik er niet toe zo iets ineen te steken. Xxx kan je het me doorsturen via mail. Ben geen computer krak. Corinnekennes@hotmail.com. dank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk idee! Bedankt voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik sta in het vierde leerjaar en vond ook enkele voorbeelden van deze werkwijze terug. Het was van een zekere juf Lien in een school te Berlare. Helaas vind ik de site niet meer terug. Iemand een idee?

    BeantwoordenVerwijderen