maandag 30 oktober 2017

Kieskast wordt keuzemuur

Een tijdje terug startte ik met iets nieuws in mijn klas en ik moet zeggen... dat gebeurt wel vaker ;). Sommige dingen slaan aan, andere voer ik even snel terug af. Maar de keuzemuur blijft, daar ben ik zeker van! Ik las op het net heel veel dingen rond een kieskast. Praktisch gezien wist ik niet goed hoe ik daar moest aan beginnen. Mijn kasten zitten namelijk allemaal al vol en ik zie geen mogelijkheid om er ergens nog eentje bij te zetten. Heel lang heb ik er niet over nagedacht, maar op een gegeven moment kwam ik op een keuzemuur in plaats van een kieskast.

Aan de hand van wandplaten wil ik de kinderen duidelijk maken wat ze mogen doen als ze met een opdracht klaar zijn. Dit systeem kan in gelijk welke les gebruikt worden. Het is een handig opvangnet als je nog net even langer moet vergaderen dan gepland, maar het lost ook de tijdsverschillen op in zowel de reken-, taal-, schrijf-, schilder- of tekenles.

Ik werkte al heel wat materiaal uit, maar nog niet alles staat op punt. Daarom deel ik vandaag gewoon een aantal wandplaten. Later deze week deel ik ook passend materiaal en nog meer wandplaten.

Zoals elk hoekje in mijn klas, krijgt ook de keuzemuur een 'hoofding'.


Wil je deze hoofding gebruiken? Klik dan op onderstaande link.

Soms mogen kinderen in hun boek van de bieb lezen...




Voor slingerlezen hebben de kinderen soms een nieuw boek nodig...
(Weet je niet wat slingerlezen is, kijk dan snel even op het tabblad lezen!)



en voor het slingerlezen vullen de kinderen ook vlaggetjes in...




De kinderen mogen ook soms puzzelen...




De computer is één van hun favorieten...




En dit vinden zowel jongens als meisje ook heel fijn...



Ik heb alle wandplaten van een stukje velcro voorzien en op die manier kan ik de keuzes op elk moment van de dag veranderen. Soms hebben ze slechts keuze uit twee dingen, andere keren uit wel vijf. Ik ben er nog niet uit of ik de kinderen altijd vrij laat kiezen of dat het binnenkort ook de bedoeling wordt dat kinderen toch eens iets 'moeten' doen. Het systeem wordt doorheen het jaar zeker nog wat bijgeschaafd en dan deel ik hier zeker de aanpassingen! 

Ik wens jullie allemaal een heel fijne herfstvakantie!

1 opmerking:

  1. Dat zijn mooie plaatjes! Mijn klas is dit jaar gek op Geronimo! :-)
    Zie je het zitten om er in dezelfde layout te maken voor 'puzzelen', 'gezelschapsspel', 'zoekblad'? Ik wil ze graag gebruiken in mijn zelfstandig werk systeem om de klaar/keuzeopdrachten weer te geven.

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...