donderdag 9 november 2017

Tafelboekje nummer 1

Zoals jullie wel weten, probeer ik zoveel mogelijk zelf uit te werken. Zo had ik al heel lang plannen om de lessen rond de tafels volledig zelf in elkaar te boksen. Het is de bedoeling om dan ook uitgeschreven lessen hier te posten, maar zo ver zijn we nog (lang) niet. Ik ben al blij dat het eerste tafelboekje klaar is! In het rekenboek waar wij tot voor kort mee werkten, stond er eigenlijk per tafel maar één werkblad. Die tafel werd dan hier en daar wel nog eens sporadisch herhaald, maar dat vind ik eerlijk gezegd veel te weinig. Daarom ging ik zelf aan de slag en maakte ik om te beginnen een boekje voor de tafel van 1.

Voor de herfstvakantie kregen de kinderen al de introductie rond maal (waarover later meer) en nu worden de tafels één voor één aangeleerd, te beginnen met de tafel van 1. Het boekje bestaat uit 10 blaadjes, maar ik maakte NIET alles zelf. Ik wil dan ook Juf Anke en juf Milou bedanken voor de handige werkblaadjes! Hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik uit jullie ideeën putte.

De leerkrachten die hun sites nog niet kenden, ze zijn zeker de moeite waard!

Mijn tafelboekje ziet er als volgt uit. Dit zijn de eerste drie blaadjes.
Als voorstelling van de tafel van 1, neem ik een los blokje. Die gebruiken wij ook vaak in de andere rekenlessen.


Het is de bedoeling om elk boekje op dezelfde manier op te bouwen. Op die manier leren de kinderen heel wat rond x en krijgen ze volgens mij ook meer inzicht.
Uiteraard is het ook de bedoeling om de tafels daarna verder in te oefenen met allerlei spelletjes!

Wanneer we aan een nieuwe tafel beginnen, krijgen de kinderen het boekje mee naar huis. Zo zitten er niet te veel bundels in hun bank en kunnen ze thuis ook nog wat verder oefenen. Wanneer het boekje helemaal gemaakt is, kunnen ze ook een groene duim verdienen. Ik verzeker je, ze gaan er voor :).

Wil je dit boekje ook graag gebruiken? Dan kan dat! Kijk snel hieronder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...