maandag 6 juli 2015

De Bigamist, een ongelooflijk waar verhaal

De vakantie was eigenlijk nog niet begonnen of ik maakte al tijd om een volgend boek te lezen. Ik moet zeggen dat ik de laatste weken de draad weer helemaal heb opgepikt. Die smartphone leg ik aan de kant als ik mijn bed in duik en ik geniet weer - bijna - elke dag van een boek. Ik heb dit echt nodig en dit op veel verschillende manieren. Al heel lang hou ik van boeken waardoor ik er echt wel een paar per jaar moet gelezen hebben en daarnaast kan ik op die manier ook mijn hoofd leeg maken. Als ik dat niet doe, val ik heel moeilijk in slaap en zit ik de volgende dag met de gebakken peren :).

Daarom ben ik ook heel blij dat ik behoorlijk kort na mijn vorig boek (Vergeef mij) hier al opnieuw verslag van een nieuw verhaal kan doen. Het werd dit keer een waargebeurd verhaal en dit over een vrouw die met een pathologische leugenaar is getrouwd. 'De bigamist' beschrijft het leven van Mary Turner Thomson die niet alleen haar hele spaarboekje, maar ook haar appartement, haar job en haar zelfvertrouwen verliest.

Gegevens

Oorspronkelijke titel: The Other Mrs. Jordan
Uitgegeven in 2007, in het Nederlands in 2008
Uitgeverij: Arena Amsterdam
Vertaling uit het Engels: Erica Feberwee
Omslagontwerp: DPS, Amsterdam
ISBN: 978 90 6974 939 6
Aantal pagina's: 255

Flaptekst

Hoe ver zou je gaan om je grote liefde te helpen?
Wat zou je doen als je leven gebaseerd lijkt te zijn op een leugen?

In april 2006 krijgt Mary Turner Thomson een telefoontje dat haar leven op z'n kop zet. Een onbekende vrouw vertelt haar dat zij en Mary's echtgenoot, ook de vader van haar kinderen, al veertien jaar getrouwd zijn en samen vijf kinderen hebben.

De bigamist is het schokkende, waargebeurde verhaal van een man die een intelligente, onafhankelijke vrouw manipuleerde, oplichtte en alleen achterliet. Het onthult de werkwijze van een meesteroplichter die vele levens verbrijzelde. Een verhaal waarvan niemand denkt dat het hen ooit zou overkomen. Maar oordeel niet te snel...

Mary Turner Thomson is tegenwoordig schrijver, woordvoerder en personal coach.

Mijn beoordeling (+/++)

Ik heb al waargebeurde verhalen gelezen die ik eerder matig vond. Dat heeft wellicht te maken met de schrijfstijl. Iemand die een schokkend verhaal te vertellen heeft, is niet altijd een goede schrijver. Het heeft dus niet altijd met het onderwerp op zich te maken maar meestal met de manier waarop het gebracht wordt. Ik moet zeggen dat het bij 'De Bigamist' heel goed meevalt! Doorheen het boek heb ik me eigenlijk op geen enkel moment geërgerd aan de vertelwijze, eerder aan de manier waarop de vrouw in kwestie zich heeft laten inpakken. Misschien was ik niet echt geërgerd, maar eerder ongelovig. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat je zo lang mee gaat in de leugens van je ontrouwe man. Toch kan ik - hoe tegenstrijdig ook - genoeg begrip voor Mary opbrengen. Ze ging uit van de goedheid van een mens en dacht ook werkelijk dat haar echtgenoot van haar hield. Uiteindelijk beseft ze dat ze jaren in leugens heeft geleefd en beetje bij beetje probeert ze te achterhalen wat voor ravage haar (ex)man overal heeft aangericht.


Bron:
* http://www.bol.com/nl/p/de-bigamist/1001004005962156/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...