woensdag 28 september 2016

Een eerste hulpkaart voor hoekenwerk

Morgen staat er in mijn klas weer hoekenwerk op het programma. Ik wilde deze werkvorm tot in de puntjes uitwerken (en dit dan hier uiteraard heel uitgebreid met jullie delen), maar ik vind de tijd jammer genoeg niet. Wachten is een mogelijkheid, maar laat deze eigenschap nu eigenlijk niet in mijn aard te liggen :). Daarom ging ik de afgelopen weken tussendoor toch al aan de slag en dus kan ik vandaag al iets met jullie delen.

Eén van de doelen van hoekenwerk is zelfstandig werken of samen kunnen werken. Ik merk dat mijn leerlingen heel vaak nog uitleg komen vragen. Soms is dat terecht, soms was de uitleg van mij niet duidelijk en in sommige vallen misschien zelfs wat te kort. Maar als ik mijn hoekjes overloop dan zijn de kinderen meestal al heel ongeduldig. Ze willen zo snel mogelijk starten en hebben eigenlijk geen zin meer om te luisteren. Daarom dacht ik aan hulpkaarten. Deze vragen wel wat extra werk, maar zijn een goeie leidraad voor de kinderen.

Ik maakte er vandaag eentje voor een bingo rond minsommen tot 10. De bingo is niet van mijn hand, maar vind je op de website van juf Shanna. Benieuwd? Kijk dan hier.
Het spelbord ziet er zo uit...

Op de hulpkaart zet ik een aantal belangrijke dingen voor de leerlingen. Het is de bedoeling dat ze die eerst doornemen voor ze aan het werk gaan. Ze leren lezen, maar ze oefenen ook een stappenplan,...
Ik maakte de hulpkaart nu alleen voor de bingo hierboven, maar juf Shanna heeft heel wat rekenbingo's dus ik denk dat ik hem wel nog wat algemener maak. Dat houdt dan in dat ik wellicht alleen de titel zal aanpassen. Voor de rest is hij uiteraard bij elke bingo rond bewerkingen in te zetten. Hopelijk vinden jullie hem ook handig!


Uiteraard kun je deze hulpkaart weer downloaden! Kijk snel achter de volgende link!


Bronnen:
* http://www.jufshanna.nl/

Tot morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...